'kan ik pfeiffer nog op een andere manier oplopen dan door contact met pfeiffer patiënte?

mijn ouders denken dat ik pfeiffer heb omdat ik de laatste tijd erg moe ben, en ik bij iemand van een glas heb gedronken wat me een paar dagen later vertelde dat ze misschien pfeiffer had vrijdag (23-11) krijgt ze de uitslag, dit kan zijn dat ze pfeiffer heeft maar ze kon ook iets aan de lever/ mild hebben.
maar dan heb ik nog twee vraagjes:
- als zij geen pfeiffer heeft is het dan verstandig dat ik me alsnog laat testen?
- is een ziekte aan de lever/ mild ook overdraagbaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Het wordt veroorzaakt door het Epstein-Barr virus en dat virus is overdraagbaar via het speeksel. Je kunt dus Pfeiffer krijgen als je iemand met Pfeiffer zoent, uit hetzelfde glas drinkt, hetzelfde bestek gebruikt, door aanhoesten, enz.
Het lastige is dat je Pfeiffer eigenlijk alleen krijgt als je een lage weerstand hebt. Als je met het virus in aanraking komt en je hebt een hoge weerstand, kan het zelfs zijn dat je helemaal niets merkt.

Laat voor de zekerheid even bloed prikken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou je gewoon laten testen. Als je vriendin geen pfeiffer heeft kan het nog zijn dat jij wel pfeiffer hebt. Vermoeidheid kan van alles zijn, ik heb er ook last van maar ik heb me laten testen en het blijkt geen pfeiffer te zijn. Dus laat je gewoon testen, dan weet je het meteen. Heb je geen pfeiffer zoek dan de oorzaak van de vermoeidheid.