Hoe komt het dat men soms alsnog bacteriële infectie krijgen terwijl het maagzuur de bacteriën vernietigt?

Ik lees net dat het maagzuur een functie heeft dat de bacteriën vernietigt, maar hoe komt het dan dat men soms alsnog bacteriële infectie krijgen???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.7K

Het beste antwoord

Niet alle bacteriën komen via je maag de rest van het lichaam in, en de maag doodt ook niet alle bacteriën. Anders zou yakult zijn reclames totaal overbodig uitzenden, om maar even wat te noemen.

Maar goed. Je kunt ze bijvoorbeeld allereerst inademen. Als ze in de longen gaan nestelen en het lichaam kan ze niet bestrijden, heb je daar je eerste bacteriële infectie te pakken.

Dan kan je nog allerlei infecties krijgen van wondjes/wonden, waardoor bacteriën direct via de bloedbaan binnenkomen.

Daarbij kan het ook nog vanuit de darmen komen, wanneer iemand bijvoorbeeld antibiotica gebruikt en bepaalde goede bacteriën niet meer met de weerstand meehelpen. Ook kan je via een darmperforatie de bacteriën vanuit de darm in de buikholte terecht krijgen, zeker geen pretje.

Zo zijn er nog wel een aantal manieren.
Beantwoordt dit je vraag een beetje?

Toegevoegd na 18 uur:
In het geval van bacteriële infectie van de maag, is er eigenlijk één specifieke bacterie erg berucht. Namelijk de Helicobacter Pylori. Nou zegt dit je waarschijnlijk niet zo veel, maar het is een beruchte verwekker van een bacteriële maagontsteking (of, zoals de dokters het noemen, gastritis).

Op voorhand: deze bacterie is niet bij iedereen aanwezig, en geeft ook niet altijd klachten wanneer hij wel aanwezig is. De cijfers van het concrete voorkomen in Nederland weet ik even niet uit mijn hoofd, maar in het buitenland (Zuid-Europa bijvoorbeeld), komt deze bacterie vaker voor dan hier.

Hoe de H. Pylori precies functioneert is erg gedetailleerd, maar ik zal kort uitleggen hoe en wat. Deze bacterie gaat niet meteen dood in de zure omgeving van de maag. Hij heeft flagellen (een soort staarten) waarmee hij zich naar minder zure milieus in de maag kan verplaatsen (dit meet hij weer door middel van bepaalde chemoreceptoren).

Eenmaal daar aangekomen hecht hij zich aan de maagwand vast, en penetreert hij de slijmvlieslaag van de maag. Hier is de pH een stuk minder laag, en kan de bacterie dus rustig overleven en reproduceren. In de slijmvlieslaag gaat hij een interactie aan met de cellen van de maagwand, die daardoor ontstoken raken. Hierdoor krijg je, vaak op lange termijn, last van maagzweren die maagpijn, misselijkheid, (bloed)braken en ga zo maar door kunnen veroorzaken. Ook kan hierdoor de gehele maag ontstoken raken, en dan spreek je dus van een bacteriële maaginfectie.

Zo een beetje duidelijk?