Is een lage bloeddruk een gevolg van anemie?

Voor een experiment van oorgaanfysiologie moesten we de bloeddruk meten. Dit heb ik dus laten doen, maar we kwamen uit op een bloeddruk van 90/ onderdruk niet gemeten. Natuurlijk dachten we dat dit niet kon kloppen, dus we hebben het 6 keer gecontroleerd op verschillende tijdstippen. Zelfs nadat ik een kilometer was gaan rennen (sprinten), was mijn bloeddruk nog maar naar 105 opgelopen. De laatste tijd ben ik ook wat futloos en ik heb in het verleden al bloedarmoede gehad door een ijzertekort, dus ik vraag me af of een lage bloeddruk een gevolg kan zijn van anemie.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
30.1K

Antwoorden (2)

Bloedarmoede (anemie) is een aandoening die wordt gekenmerkt door een verlaagd niveau van hemoglobine in het bloed. Hemoglobine bevindt zich in de rode bloedlichaampjes, die zorgen voor het transport van zuurstof en andere voedingsstoffen voor het lichaam. Veel mensen denken dat bloedarmoede een tekort aan bloed is, maar dat klopt niet. In feite betekent het een tekort aan rode bloedlichaampjes.

Symptomen van anemie veroorzaakt door ijzertekort:
• bleekheid
• zwakte
• vermoeidheid
• pijn in de borststreek
• kortademigheid
• hartkloppingen
• een verhoogde hartslag bij inspanning
• snelle ademhaling
• lage bloeddruk

De lage bloeddruk is niet het gevolg van bloedarmoede, maar van ijzertekort.

Toegevoegd na 1 dag:
De bewering dat ijzertekort hetzelfde zou zijn als bloedarmoede is onjuist. Bij ijzertekort kán je bloedarmoede krijgen, maar het hoeft niet.

Een tekort aan ijzer kan verschillende oorzaken hebben. - Vooral vrouwen hebben er een grotere kans op. Zij hebben namelijk meer ijzer nodig dan mannen en kinderen. Vrouwen die menstrueren verliezen ijzer, zodat dit weer aangevuld moet worden. Zwangere vrouwen verbruiken meer ijzer, omdat het kindje ook ijzer van de vrouw gebruikt.
- Daarnaast kan een ijzertekort ontstaan door een tekort aan ijzer in het voedsel. In vlees, vis en bepaalde groenten zitten veel ijzers. Wanneer dit niet voldoende wordt gegeten, kan een ijzertekort ontstaan. Het kan zodoende ook optreden wanneer men aan het lijnen is en te weinig gezond voedsel eet.
- Verder kan de oorzaak ook een operatie zijn, waarbij veel bloed is verloren, of bijvoorbeeld een interne bloeding in de maag of darmen. Ook kunnen bepaalde (chronische) ziekten, waarbij het lichaam het ijzer niet goed kan opnemen, voor een ijzertekort zorgen.
- En stress kan ook een ijzertekort veroorzaken.
Amadea
11 jaar geleden
anneliez
11 jaar geleden
bloedarmoede is hetzelfde als ijzertekort. Het ijzer wordt gebonden aan de rode bloedlichaampjes, heb je die tekort dan heb je ook minder plaats om het ijzer aan te laten hechten, en dat wordt bloedarmoede genoemd
Het is zo niet te zeggen wat de oorzaak van de lage bloeddruk is, wel is een lage bloeddruk (als hij niet plotseling optreed)
ongevaarlijk en hoeft in principe ook niet behandelt te worden.

Vaak is er geen oorzaak te vinden, sommige mensen hebben van nature een lage bloeddruk, de bloeddruk stijgt in de loop der jaren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een lage bloeddruk kàn een symptoom zijn van anemie, maar het is niet zo dat je standaard kan zeggen, een lage bloeddruk komt door bloedarmoede.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk bij bloedarmoede, dat komt wel uit bloeduitslagen, ook aan vitB12 tekort, zeker als je vegetarier bent. Bloedarmoede kan zowel door ijzer of door vitB12 en foliumzuur tekort ontstaan.

Een bovendruk van 90 is nog net ´normaal´
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloeddruk Eigenlijk is je bloeddruk prima als je je er niet beroerd bij voelt of flauwvalt. Ieders bloeddruk is anders.. De mijne bijvoorbeeld en ik ben heel wat jaartjes ouder, is vaak ook maar net boven de 105. En geen bloedarmoede. Laat in ieder geval je bloed eens nakijken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga gewoon even langs de huisarts als je je zorgen maakt.
Idd sla je denk ik een beetje door......;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bloeddruk is nooit 1 cijfer, alleen die bovendruk zegt veel te weinig.Beide cijfers zijn belangrijk. Ik weet daarom ook niet wat je met die 120-125 bedoelt.
Snap niet goed wat je wil horen nu, je vind zelf niet dat je doorslaat maar een bezoek aan de dokter kan nog even niet.
Is ook niet nodig van 4 weken bloedarmoede ga je niet dood, maar je voelt je er wel futloos van. En lage bloeddruk hoeft in principe niet behandeld te worden. Maar is het naar jouw idee ernstig dan bezoek je zo snel.mogelijk een dokter.