Antidepressiva (Cymbalta) bij lage rugpijn, kan dat helpen?

Beste mensen, ervaringsdeskundigen en wie weet enkele dokters onder jullie;

Ik ben ben 24-jarige jongeman en ik kamp nu al bijna een jaar met lage rugklachten en in het begin straalde het uit naar mijn linkerkuit (inmiddels, wel met momenten beide kuiten en zelfs mijn rechter dijbeen)

Op woensdag 14 december 2011 hebben ze een MRI/NMR gemaakt van de lumbale wervelzuil (in Antwerpen) en bij het besluit schreven ze het volgende:

- Schheuermann sequelen dorso lumbale overgang.
- Discopathie L5-S1 en in mindere mate L3-L4 en L5.
- Bilaterale spondylolyse L5 met anterolisthesis graad-I.
- geen hernia. Vernauwing neurale formina L5-S1.

Kort daarna werd ik via de orthopedisch chirurg doorverwezen naar de rugschool waar ik 4 maandenlang theoretische en praktische lessen heb gevolgd en waarbij ik rug- en buikspier oefeningen heb aangeleerd en hoe ik moet tillen en opstaan enzovoort.

Ik pas die oefeningen nog steeds elke dag toe maar zonder verbetering.

Sinds augustus dit jaar ben ik verhuisd naar het Belgische Limburg, mijn rug doet de laatste tijd nog meer pijn (voornamelijk als ik zit), na vele lastige bezoeken bij mijn huidige huisarts uiteindelijk arbeidsongeschikt verklaard.

Onlangs 3 nieuwe onderzoeken gehad in Limburg:
klik op reacties om mijn verhaal en vragen verder te lezen want het kader is hier te klein…

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1) CT-scan dors. wervelzuil
Bevindingen ->
- De opnamen werden genomen zonder intraveneuze contrasttoediening.
- Er is een normale bot densiteit.
- Normale wervelhoogten.
- Goede alignatie van de dorsale wervellichamen.
- Minimale restletsels van doorgemaakte Scheuermann. - Gave aflijning van de disci.
- Geen majeure intraspinale discuspathologie.
- Normaal corvolume.
- Geen acute pleurale vocht accumulaties.
- Geen longverdichtingen. 2) MRI scan van de totale wervelzuil
Bevindingen ->
- Er zijn geen verdachte botstructuurveranderingen.
- Discrete Scheuermannsquelen op op het niveau Th11-Th12 en Th12-L1
- Waarschijnlijk spndylolysis van L5 bilateraal met lichte anterolisthesis van L5 ten opzichte van S1. Discusbulging op dit niveau uitbreidend intraforaminaal rechts en vooral links. Er is een focaal belangrijke vernauwing van het linkerneuroforamen met compressie op de linkerwortel L5.
- Geen argumenten voor segmentaire spinaalstenose.
- Normaal aspect van het myelum. 3) Botscan (Nucleaire dienst)
Besluit -> Heb ik hier niet liggen, maar volgens mijn huisarts niks ernstigs te zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter info: 5 weken geleden ben ik via mijn huisarts doorverwezen naar een revalidatiearts in hier Limburg; ik direct een afspraak gemaakt en verdomme 5 wekenlang op mijn tanden gebeten eer ik bij die specialist terecht kon; eergisteren eindelijk langsgeweest, die man heeft al die protocollen gelezen, mijn rug en benen goed nagekeken, motorisch zou alles in orde zijn, hij vroeg verder of ik medicatie gebruik; ik zei ja: Sipralexa en Remergon (2 verschillende antidepressiva), ik zei omdat ik een jaar geleden alsook met aanhoudende angst en hyperventilatie klachten rondliep en daarom deze medicatie kreeg van mijn toenmalige psychiater en ik zei dat ik tevreden ben van deze medcijnen omdat ze helpen. En op het einde van het gesprek vroeg ik aan deze arts vanwaar die pijn komt en wat er aan te doen is en deze vertelde dat mijn klachten A-typisch zouden zijn!!! Hij gaf een voorbeeld dat wanneer 100 mensen met hoofdpijn langskomen en wanneer er 100 scans gemaakt worden van deze mensen dat er bij 98 van deze mensen niks speciaals te zien zal zijn op de foto’s zei hij. Maar ze hebben allemaal wel hoofdpijn zei hij. Dus foto’s zeggen weinig voegde hij er aan toe en stilaan (zonder mij te kwetsen) duwde hij me terug richting psychiatrie en dat er andere medicaties (andere soorten antidepressiva) bestaan die ook rugklachten/rugpijn zouden kunnen wegnemen en hij raadde mij aan om in Limburg een nieuwe psychiater te raadplegen zodat ik mijn huidge antidepressiva kan afbouwen en eventueel kan overschakelen naar dat ander soort antidepressiva :S Daarna ben ik terug naar huis gestuurd, radeloos en met een hoop pijn in mijn rug! :( In mezelf was ik zo furieus want kort daarna ben ik naar mijn huisarts gevlogen en alles met haar besproken en hoe het gesprek verliep met die revalidatie arts. Mijn huisarts heeft ook bevestigd dat er inderdaad antidepressiva bestaat zoals Cymbalta die aan veel rugpatiënten gegeven wordt. Verder… Volgens mijn huisarts zijn hier en daar wel lichte afwijkingen te zien maar niet dat het hevige pijn zou mogen/kunnen veroorzaken, maar ik heb in godsnaam wel vreselijk veel pijn, zeker als ik moet zitten en met momenten straalt het in godsnaam uit naar mijn beide kuiten en sinds kort ook naar mijn rechter dijbeen :S Ik kan geen 2 minuten zitten op een stoel :S En de vraag is vooral, vanwaar komt die pijn in godsnaam, is het nu psychisch of wat is het? :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nu heb ik enkele vragen hieromtrent: 1) Deze vraag vooral gericht naar mensen die verstand hebben van al wat daarboven staat omtrent de foto’s die gemaakt zijn; zijn daar echt geen afwijkingen te zien die degelijk wel rugpijn kan veroorzaken met voornamelijk bij het zitten??? Ik stel deze vraag aangezien ik er weinig verstand van heb... 2) Zou een medicijn zoals Cymbalta mij degelijk kunnen helpen? 3) Wat vinden jullie van heel dit verhaal? Ik ben echt radeloos en vind dat ik onderbehandeld word :( Niet dat er geen scans en foto's gemaakt zijn ofzo, maar gewoon omdat ik nog steeds niet weet vanwaar die pijn komt en ik loop nog steeds radeloos met hevige pijn rond, qua pijnstillers: gewone pijnstillers helpen niet, daarmee bedoel ik 3 à 4 keer 1000mg Dafalgan (Paracetamol) en NSAID's helpen ook niet. Op de iets sterkere pijnstillers kreeg ik na 5 dagen ademdepressie, voornamelijk van Tramadol en Codeïne! Ze stillen wel de pijn maar ik mag deze niet meer gebruiken aangezien ik er op reageer. Ik wil iets maken van mijn leven, wil overdag gaan werken en zelfs wat bijscholen maar met die rugpijn is het leven immens zuur geworden en dan ook nog eens mensen rondom je heen die het niet echt geloven, zelfs je eigen partner :’( Hopelijk zijn er hier mensen die mijn vragen kunnen beantwoorden en verder eventueel tips of adviezen hebben :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zijn wel heel specialistische vragen...
Maar het lijkt of er geprobeerd wordt of een ander type ad, wel de denkbeeldige pijn kan opheffen.
Het is te proberen. Maar het is een lapmiddel.
De echte oorzaak moet ook behandeld worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeilijke dingen hoor! Ik ben geen arts, dus al die info die je geeft zegt me niets. Ik kan wel wat ervaringsverhalen delen en dat is dat ik mensen ken met rugklachten en dat soms een kleine afwijking al voor pijn kan zorgen en dat niet altijd serieus genomen wordt. Aan de andere kant, kán pijn ook psychisch zijn, dat is zo. Dat wil niet zeggen dat het dan nep is of dat je het je verbeeldt! (dat is wat mensen vaak denken) nee, het is dan héle echte pijn, alleen is er géén oorzaak voor die pijn. Wat er gebeurd als je pijn hebt (misschien wist je dat wel al, maar voor de zekerheid) is dat de locatie waar iets mis is een seintje geeft aan je hersens, dat daar iets mis is. Je hersens ontvangen dit signaal en registreren dat als pijn. Zodat jij je erop aanpast en niet jezelf overbelast. Echter nu is die oorzaak er niet, of allang weggenomen en toch houdt je die pijn. Dat kan. Er gaat dan iets mis in de registratie in je hersens. Je voelt dezelfde pijn, maar er is niets aan te doen, want er is geen oorzaak. Heel echt dus.
Ik denk dat het idee achter antidepressiva is dat er serotonine vrijkomt in je hersens en dat is een neurotransmitter die ook verbonden is met met het dopaminesysteem (dopamine is je natuurlijke pijnstiller). Wellicht dat het daarom kan helpen. het helpt natuurlijk niet als er wel een oorzaak in je rug ligt. Waarom probeer je het niet ? Succes, ik weet dat er veel mensen met rugpijn lopen die hier in Nederland niet geholpen (kunnen) worden. Er zijn zelfs mensen die uitwijken naar bijv. Duitsland om daar geholpen te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat mij opvalt is je veel pijn ervaart en dat de dokteren aan de hand van de foto's weinig terug kunnen vinden om de pijnklachten te verklaren. Ik zou het eventueel zoeken in de richting van een mineralen tekort, een blokkering in omzetting van bepaalde neurotransmitters of een tekort hieraan, hormonen disbalans of een voedselallergie. Voor deze zaken kun je over het algemeen alleen terecht bij een natuurt arts. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk ook aan een bijnieruitputting, als je met deze vraag naar een arts gaat zal hij waarschijnlijk zeggen dat het niet kan. maar ik verzoek je om eens rond te kijken op het forum westonprice.nl daar je vraag stellen ( eventueel gericht aan mike hij weet hier veel over ) Succes http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:VuYY-DutX0gJ:denieuweeyeopener.blogspot.com/2012/09/spierzwakte-en-rugpijn.html+bijnieruitputting+en+lage+rugpijn&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Het beste antwoord

2 zaken die door elkaar heen lopen spelen een rol. Pijn is altijd een combinatie van lichaam en psyche (geest). Indien pijn langer duurt dan enkele weken is er eigenlijk sprake van chronische pijn en doet de geest altijd mee. Helaas is de verbinding tussen CT-scans/MRI's met zoals beschreven veelal niet duidelijke afwijkingen (behalve de hernia op L5) en de klachten zoals vermeld vaak onduidelijk. De oorzaak behandelen is niet eenvoudig dus. De aangewezen specialist hiervoor is inderdaad (in NL) een neurochirurg (maar ook orthopeden opereren Hernia's). Inderdaad gaat het dan om de beenklachten.
Een ander spoor is via Pijnbestrijders (in NL vaak anesthesiologen, maar soms ook neurologen). Deze laatsten behandelen dit soort klachten vaak met medicijnen (antidepressiva toegepast als pijnstiller wordt zeer veel toegepast en heeft niks met depressie te maken) of meer agressieve technieken (wortelblokkades, pijnblokkades en dergelijke). Soms is er op lange termijn weinig verebetering en kunnen alternatieve geneeswijzen en cursussen via Reva (Omgaan met chronische pijn) verlichting bieden. Veel sterkte dus gewenst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat ik dus nog steeds niet begrijp; is er op de foto's nu degelijk wel of geen hernia te zien bij mij???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
?

Andere antwoorden (2)

Cymbalta wordt in Amerika d.m.v. reclames aangeprezen voor het verhelpen van rugklachten zoals artrose enz. (Ik woon op Curacao en zie dagelijks deze reclames voorbij komen). Zelf ben ik geen voorstander van antidepressiva, dit uit eigen ervaring, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk. Heb je ook al eens alternatieve therapie geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En wat bedoel je met alternatieve therapie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onder alternatieve therapie bedoel ik bijvoorbeeld shiatsu, acupunctuur, reiki etc. Er zijn veel mensen die hieraan beginnen als de medici niets meer kunnen doen. En ook hiervan zijn heel veel succesverhalen. Ik hoop dat je met deze vraag het antwoord krijgt wat je nodig hebt om in ieder geval met minder pijn door het leven te gaan. Heel veel sterkte en succes!
Helaas is mijn eerdere reactie weggeraakt oid. Ik adviseer je een second opinion / third opinion aan te vragen bij een neurochirurg (een third opinion liefst bij een Universitair Medisch Centrum). Er is volgens het verslag compressie op de zenuwwortel op niveau L5 links (dit is dan formeel een 'hernia'). Dit kan klachten van de kuit en de zijkant van het bovenbeen links verklaren. De rugklachten, zoals zovaak, gaan niet over van een hernia-operatie. De pijnklachten van de wortelcompressie zouden kunnen verminderen na een operatie.
Je hebt een oudere rug dan je leeftijd doet raden (anterolisthesis, nauwe neuroforamina, mogelijk Morbus Scheuermann als kind doorgemaakt, discusbulging), vraag hier een echte expert naar te kijken.