Waarom hebben spina bifida-patiënten (vaak) verbaal een veel hoger IQ dan performaal?

Ik zie op diverse plaatsen op internet dat mensen met spina bifida vaak een disharmonisch intelligentieprofiel hebben: het verbale IQ is (vaak) hoger dan het performale (=handelen, zonder taal). Bij mij is dat bijv. ook mijn verbale IQ is maar liefst 38 punten hoger dan mijn performale! Weet iemand hoe dit komt? (Bij geen van de bronnen stond dat erbij).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K

Het beste antwoord

De reactie op de vraag klopt voor een groot gedeelte.
Omdat iemand met spina bifida beperkt is in zijn/haar lichaam gaan ze meer hun mond gebruiken. Om iets duidelijk te maken, aandacht te trekken o.i.d. Een gezond persoon kan zijn lichaam gebruiken.
Omdat die mensen méér hun mond gebruiken zijn ze verbaal beter geoefend dan andere mensen, vandaar dat hun verbale IQ beter ontwikkeld is.

Ik heb hier geen officiële bronnen voor, maar dit is op school aan mij verteld toen er een workshop was over een sporter die een spina bifida heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké. Maar dit zie je toch niet bij álle lichamelijke handicaps (waarbij de spraak niet aangetast is). Ik heb ook weleens gehoord dat bij spina bifida dat IQ-verschil komt, doordat men een waterhoofd heeft en dat mensen met een waterhoofd altijd verbaal beter zijn dan performaal (maar ik weet niet of dat echt zo is).
Maar als ik uw antwoord goed begrijp, is het dus mogelijk om dan je performale vaardigheden te oefenen bij SB, ook al zal het altijd een zwakkere kant blijven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien dat de onderstaande link iets oplevert? Want ik weet niet of het door een waterhoofd ofzo komt. http://books.google.nl/books?id=RPryxyg1Lc4C&pg=PA112&lpg=PA112&dq=spina+bifida+verbale+IQ&source=bl&ots=DGnaGyWaDB&sig=CllJj8nAuhZAfroF9XTHN6C9SCo&hl=nl&sa=X&ei=dleRUOyWPObH0QXnmIHADQ&ved=0CE4Q6AEwBQ#v=onepage&q=spina%20bifida%20verbale%20IQ&f=false Ook kwam ik de volgende zin een paar keer tegen: "Het verbale IQ is gemiddeld iets hoger dan het performale IQ, maar de klinische betekenis van het verschil van enkele punten is omstreden."
Helaas geen concreet bewijs.. In principe zou je de performale vaardigheden kunnen trainen. Maar als iemand aan een rolstoel gekluisterd is of zich moeilijk kan bewegen door SB zou dat altijd een beperking blijven. Deze site is misschien ook handig:
http://www.kinderneuropsychologie.org/book/export/html/459 Ik hoop dat je nu wat meer weet, want verder weet ik het ook niet.