Hoe weet de dokter of je met een virus of met een bacterie besmet bent als je hoge koorts hebt?

Een virus besmetting kun je toch niet met antibioticum bestrijden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
6.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is lastig en gaat ook best wel eens fout.

Antwoorden (2)

Je stelt twee vragen. Maar de eerste: dokters bekijken symptomen, en stellen op basis daarvan een diagnose. Wat kan leiden tot de conclusie dat het een bacterie of virus is.

En wat betreft je tweede vraag: klopt. Antibiotica zegt het al, het bestrijd; biotica, levende organismen. En een virus is geen levend wezen, wat een bacterie wel is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op zich kun je van een hoge koorts alleen niet afzien of deze veroorzaakt wordt door een virus of een bacterie. De andere ziekteverschijnselen maken meestal duidelijk om welke ziekteverwekker het gaat.

Bij griep bijvoorbeeld, kun je ook hoge koorts hebben, verder heb je last koude rillingen, hoesten, verkoudheid en pijn in de ledematen. Door die andere symptomen kan de arts dus vaststellen dat het om een griepvirus gaat.
Als complicatie kan er bij een luchtweginfectie die viraal begonnen is, zich wel een bacterie ontwikkelen. Maar dat geeft weer andere verschijnselen, bijvoorbeeld etterig slijm. De dokter kan dan wel een antibioticum voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar hoe zit dat dan met een longontsteking die bv is veroorzaakt door een virus?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vaak komt na een virusinfectie, als de slijmvliezen eenmaal aangetast zijn door een virus, er een bacteriële infectie overheen.
Vandaar antibiotica gebruik.