Dat kan, maar is zeer zeer zeldzaam. Er is een geval bekend van een 10 jarig meisje uit Californie met borstkanker.

(overigens kunnen mannen het ook krijgen: http://www.borstkanker.nl/mannen_en_borstkanker )
11 jaar geleden
Helaas wel, maar het is gelukkig extreem zeldzaam. Minder dan 0,1% van de borstkankergevallen komt voor bij kinderen. Een volwassen man heeft dus meer kans op het ontwikkelen van borstkanker dan een prepuberaal meisje.

Er zijn een paar zeldzame vormen van borstkanker die voor kunnen komen bij kinderen. Secretorisch carcinoom is daar een voorbeeld van, en cystosarcoma phyllodes. Ook kunnen andere kankersoorten zich soms verspreiden naar de borst, en daar tumoren veroorzaken.

In de eerste bron vind je een beschrijving van borstafwijkingen bij kinderen, inclusief de hierboven genoemde kankersoorten. In de tweede bron vind je een wetenschappelijk artikel over een meisje van zes met borstkanker, en in de derde bron een nieuwsbericht over de jongste geregistreerde borstkankerpatiënt, een Canadees meisje van drie jaar oud.

Ik wil wel nogmaals benadrukken dat het hier gaat om extreem zeldzame vormen. Voor borstkanker spreken we al van een "extreem jonge patiënt" bij een vrouw die nog geen 35 is, en dan gaat het bijna altijd om erfelijke vormen van kanker. Ik ken zelf iemand die rond haar 18e deze diagnose kreeg, en bij haar gaat het inderdaad om een erfelijke vorm. Maar ook bij tieners is borstkanker dus nog zeer, zeer zeldzaam.

Ik weet niet wat de achtergrond is van je vraag, maar ik hoop met bovenstaande twee dingen duidelijk te maken: in de eerste plaats dat afwijkingen in de borst bij kinderen vrijwel altijd goedaardig zijn, dus dat er zeker geen reden is om direct aan kanker te denken. Maar tegelijkertijd geldt wel dat als er bij een kind sprake is van een pijnloze knobbel of zwelling in de borst die groter wordt of waar je je zorgen over maakt, dat het dan wel belangrijk is om een arts te raadplegen. De kans op borstkanker bij kinderen in een familie waar geen erfelijke kankersoorten bekend zijn is bijna nul, maar niet gelijk aan nul. Er blijft dus altijd een heel kleine kans.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan je zeggen dat mijn dochter 2 weken geleden wel te horen heeft gekregen dat ze borstkanker heeft. Ze is 16 jaar...