Is het zo dat mensen met Down syndroom ook (vaak) moeite hebben met contact maken?

Ik ken een aantal mensen met het syndroom van Down. Heel vaak merk dat als iemand ze aanspreekt, het lang duurt voordat hij een reactie krijgt. Kan dit te maken hebben met dit syndroom en hoe kan je er het beste mee omgaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie vraag, ik zal het volgen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen met het syndroom van Down kunnen net zoveel van elkaar verschillen als mensen zonder het syndroom van Down. Ook met Down kun je nog verschillen in karakter hebben of er zijn andere oorzaken waardoor ze niet zo snel reageren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh dank u, LionelMemo.

Het beste antwoord

Nee dit zal niet veel te maken hebben met het syndroom van down. Over het algemeen zijn mensen met het syndroom van down, vrolijk, spontaan en makkelijk in het contact. Maar natuurlijk zijn het gewone mensen met allemaal een eigen karakter, de een wat spontaner dan de ander. Het zal vooral te maken hebben met het lage niveau en hierdoor traag reageren. Mijn moeder heeft mij geleerd dat het bij mijn broertje (nu al wat ouder) eerst van zijn oren naar zijn tenen moet. Pas dan is hij op het punt dat hij de vraag begrepen heeft en kan antwoorden. Veel mensen met het syndroom van doen zijn geboren met andere beperkingen waaronder slechthorend- en doofheid dit zal het contact niet altijd bevorderen, ook kan slechthorend en doofheid als gevolg een gebrekkig spraakvermogen hebben. Heel soms komt de combinatie down en autisme voor, maar meestal zijn het spontane, vrolijke en vriendelijke maar vooral gewone mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In mijn werk zie ik vaak dat deze mensen snel contact leggen met anderen (dus ook onbekenden) ze zijn erg open en moeten soms zelfs geremd worden. Uiteraard zijn er ook mensen met het syndroom van down die juist moeite hebben met het leggen van contact.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vragensteller heeft met aandacht waargenomen. Het klopt.
Personen met Downsyndroom hebben vaak wat meer tijd nodig om informatie die zij hebben gehoord te verwerken. Zij reageren hierdoor soms met enige (5 tot wel 20) seconden vertraging op een vraag of in een gesprek. Maar, wil de persoon met Downsyndroom kunnen reageren, dan moet de gesprekspartner die persoon wel die extra tijd geven. Als een gesprekspartner deze vertraging niet kent, dan concludeert deze vaak ten onrechte dat de boodschap niet is begrepen en gaat hij de stilte snel opvullen. Dat werkt niet: dan valt het gesprek dood. Dit is dus echt cruciaal: geef de persoon met Downsyndroom meer tijd om tot een reactie te komen. Wacht na een vraag of in een gesprek langer op een reactie.