wat is een lintworm, hoe kan een mens dit krijgen en wat zijn de gevolgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
3.2K

Het beste antwoord

Een lintworm is een parasiet.

Besmetting met lintwormen ontstaat door het inslikken van eitjes van de lintworm. Deze eitjes zitten in rauw vlees (bijvoorbeeld filet americain) of ongaar vlees.
Lintwormen komen in Nederland nauwelijks voor omdat het vlees in slachthuizen wordt gecontroleerd. Als een eitje in de darm terecht komt, groeit het daar uit tot een lintworm die ruim 2 meter lang kan worden. De lintworm leeft van onze darminhoud en wordt daarom een parasiet genoemd. Parasieten hebben een gastheer nodig om te kunnen overleven. In dit geval is de gastheer de mens. De kop van de lintworm zet zich vast in de darmwand. Kleine stukjes kunnen afbreken van de achterkant van de lintworm. Deze witgele stukjes kunnen in de ontlasting of in het ondergoed worden teruggevonden.

Er zijn een aantal oorzaken aan te wijzen:
Eten van rauwe of ongare zoetwatervis of rund of varkensvlees dat lintwormcysten bevat.
Vis uit water waarin ongezuiverd rioolwater wordt gespuid kan besmet zijn.
Slechte hygiënische omstandigheden kunnen besmetting met lintwormeieren teweegbrengen.

Toegevoegd na 38 seconden:
Hier vind je nog veel meer informatie:

http://www.mlds.nl/ziekten/77/lintworm/

Toegevoegd na 26 minuten:
Wat de gevolgen zijn is niet precies te zeggen omdat iedereen er anders op reageert, maar je kunt er behoorlijk ziek van worden.
Ga naar een arts als er wormeitjes of wormsegmenten in de ontlasting of onderkleding zitten of bij onverklaarbare vermoeidheid, misselijkheid, buikpijn en in mindere mate honger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
danku voor deze nuttige info

Andere antwoorden (1)

Een infectie met een lintworm. Drie soorten lintwormen kunnen in het menselijke spijsverteringkanaal terechtkomen door het eten van vis, rundvlees en varkensvlees. Eenmaal in de ingewanden zal de lintworm zich met zuignappen en haken van de kop aan de darmwand hechten en met zijn hele lichaamsoppervlak voedsel adsorberen. Vermageren ga je echter niet van deze parasiet.

Lees verder ook in bijgevoegde link(te weinig plaats hier)
fremar