Welke bacteriele infectie lijkt op wondroos?

Er is sprake van een bacteriele infectie die lijkt op wondroos, maar geen wondroos is. Welke infectie kan dat zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.8K

Antwoorden (2)

Het zou de kattenkrabziekte kunnen zijn. Een infectie van een deel van de huid die is veroorzaakt door een krab, beet of contact met speeksel van een kat. De kat is drager van de bacterie Bartonella henselae, de verwekker van deze aandoening. Nadat iemand met de bacterie is besmet, kan deze de bloedvaten infecteren. Dit ziektebeeld ontstaat 2 tot 6 weken na de beet of krab.

Er ontstaan een of meer knobbeltjes van een paar millimeter groot op de plek waar de krab of beet plaatsvond. De knobbeltjes ontwikkelen zich tot blaasjes, waarop zich na een paar dagen een korstje vormt. Ze genezen vanzelf weer. Na een week of twee kan er plaatselijk een lymfeklierontsteking ontstaan, wat te merken is aan vergrote lymfeklieren, die bovendien pijnlijk zijn. Het zijn meestal de lymfeklieren bij het hoofd, in de oksel, de hals of de elleboogplooi waarbij dit gebeurt. Ook deze lymfeklierontsteking verdwijnt weer uit zichzelf, na gemiddeld zes weken, maar bij zo'n 15% ontstaat een abces - een met pus gevulde verdikking - op de plaats van de aangedane lymfeklier.
Amadea
11 jaar geleden
Ik denk dat je doelt op 'Cellulitis'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat is geen infectie, en ook niet bacterieel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tiz idd niet wat de vraagsteller bedoeld nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik doelde inderdaad op de medische betekenis van cellulites (zie bron) en niet op de cosmetische sinaasappelhuid. De volgende keer misschien eerst even de bron checken voordat je een min gaat geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ter compensatie, goed antwoord met bronvermelding!
Amadea
11 jaar geleden
@Lucid: het is de bedoeling dat je die informatie in jouw antwoord geeft. Jij vermeldt alleen de term Cellulitis, zonder toelichting. Dat is echt geen waardevol antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal de volgende keer wel de Wiki kopiëren en plakken als dat een waardevoller antwoord geeft.