Kunnen pijnstillers speciaal voor zenuwpijnen hernia en dergelijke rugpijnen verhelpen?

Hallo,

ik weet dat er specifieke pijnstillers bestaan voor zenuwpijnen; zijn deze pijnstillers ook inzetbaar voor mensen met chronische lage rugpijnen zoals hernia, spondylolyse en dergelijke?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
9.5K

Het beste antwoord

Ja deze pijnstillers zijn ook op andere fronten inzetbaar en kunnen in vele gevallen gewenste resultaten opleveren maar ik zou er toch willen aan toevoegen dat je ze beter als occasioneel hulpmiddel kan gebruiken om de eerste en/of ergste pijn op te vangen in afwachting van een doelgericht onderzoek om vervolgens aangepaste medicatie te nemen.

Het is reeds vaak bewezen dat een grondig onderzoek een langdurig medicatie proces kan voorkomen. Indien je dus geen onderzoek naar de mogelijke oorzaak laat doen en op eigen houtje medicatie gaat nemen dan ontzeg je jezelf mogelijks de kans om op een veel eenvoudiger of een veel efficiëntere en duurzame manier geholpen te worden.

Enfin, dat is dan natuurlijk jouw keuze. Ik wilde dit enkel als randinformatie meegeven.

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De pijn van een hernia en spondylolyse wordt veroorzaakt door prikkeling van de zenuw, dit is dus een vorm van zenuwpijn. Dus inderdaad kunnen hier middelen voor ingezet worden die speciaal werken op zenuwpijn. Deze middelen werken niet op aspecifieke lage rugpijn, en niet op pijn van de spieren of gewrichten. Alleen amitriptyline en ook bepaalde SSRI's (nieuwe generatie antidepressiva) hebben in onderzoeken laten zien dat het kan werken op pijn bij fibromyalgie, terwijl fibromyalgie toch meer spierpijn heet te zijn dan zenuwpijn. Ik kan me dus voorstellen dat er meer soorten pijnklachten reageren op deze middelen, maar van de anticonvulsiva e.d. die ook geregistreerd zijn voor de behandeling van zenuwpijn, geloof ik niet dat het ook werkt bij andere soorten pijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt Lies12.
Met name middelen die in principe bedacht zijn voor de behandeling van epilepsie (b.v. gabapentine) blijken heel goed te werken tegen zenuwpijn zoals in spondylolyse.
Maar het zijn ook veel middelen die én bij neuropatische pijn prima werken, én als algemene pijnstiller, zoals b.v. tramadol, een derivaat van opiaten.
Amitriptyline is ook zo'n voorbeeld van deze allround middelen.
Hernia is inderdaad een vorm van een zenuwpijn waarvoor deze medicijnen gebruikt kunnen worden. Vaak wordt bij een hernia ook de volgende pijnstillers voorgeschreven:

- Paracetamol (4 maal per dag, 1000 mg)
- NSAID's, zoals ibuprofen (3 maal per dag 400-600 mg), diclofenac (3 maal per dag 50 mg) of naproxen (2 maal per dag 500 mg). Mensen met een verhoogde kans op maagklachten krijgen een middel dat de maag beschermt tegen nsaid's. Mensen met hart- en vaatproblemen moeten extra voorzichtig zijn met deze middelen.