Ik heb een stuk verband vlees binnengekregen en het zat ook aangekoekt aan de pan. Moet ik me zorgen maken of ik een ernstige ziekte krijg?

Tijdens het eten zat ik niet op te letten. Ik kreeg hiermee een redelijk stuk vlees 2 bij 2 cm wat echt goed verbrand was binnen. Moet ik me nu zorgen gaan maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Het zal niet zo'n vaart lopen. Een keer een stuk verbrand vlees binnenkrijgen hoeft niet veel te betekenen. Probeer het echter te voorkomen, het voedingscentrum heeft dit erover te zeggen:

"Het is aan te raden geen verbrand vlees te eten. Bijvoorbeeld bij de verbranding van houtskool tijdens de BBQ komen schadelijke stoffen vrij, de zogeheten PAK's (polycyclische aromatische koolwaterstof). Wanneer het vlees te snel op het vuur wordt gelegd, komen die stoffen op het eten terecht. Er zijn onderzoeken waaruit aanwijzingen komen dat het regelmatig eten van verbrand vlees de kans op alvleesklier- of darmkanker verhoogt."