Kan men HIV/aids krijgen door tongzoenen?

Stel als iemand besmet is met HIV/aids; kan een gezond persoon zonder HIV/aids dan ook besmet raken door enkel te tongzoenen met een besmet persoon?

Is er een kans dat men besmet kunnen raken door enkel te tongzoenen? Zo ja, hoe groot is zo'n risico?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
16.4K

Het beste antwoord

Nee, en een ongezond persoon krijgt ook geen HIV van tongzoenen. Het virus wordt niet overgedragen in het speeksel. Als je allebei redelijk grote wonden in je mond hebt, dán pas loop je risico op besmetting door - uitgebreid - zoenen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Voor alle duidelijkheid: er moet dan echt bloed-op-bloed contact zijn. Iemand met HIV kun je rustig uitgebreid zoenen ook als hij/zij of jij een wondje in je mond hebt, en evengoed als je dat allebei hebt. Als je allebei echt grote wonden hebt, en je zou die wonden op elkaar gaan wrijven, is er in theorie een klein risico. Maar van gewoon wat bloed in het speeksel krijg je niets, want dat komt niet in jouw bloedbaan terecht. Zelfs als je allebei wonden in je mond hebt, zou je behoorlijk wat moeite moeten doen om op die manier besmet te raken. Niettemin zou ik voor alle zekerheid zeggen dat als je echt allebei flinke wonden hebt, je beter even kunt wachten met uitgebreid zoenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Tja... je hebt gelijk Lies. Maar o, mijn beeldingsvermogen slaat op hol en huivert ervan; beiden grote wonden en dan toch uitgebrid zoenen... brrr... ;-)) +1
Kristal
11 jaar geleden
nou ja, uitgebreid bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach ja, een afspraak voor het trekken van verstandskiezen heel gezellig op dezelfde dag gepland? ;-) Het gaat me er eigenlijk puur om om aan te geven hoe het in elkaar zit, en dat dus zélfs bij wondjes in de mond (op je wang gebeten, een klein zweertje, dat soort dingen) er geen reëel risico is bij zoenen. Intussen zijn we hopelijk wel wat wijzer met z'n allen, maar ik kan me zo voorstellen dat één van de ergste dingen aan een ziekte als HIV is dat er zoveel onwetendheid over is en dat mensen daarom niet weten welke risico's reëel zijn. Zo geeft zoenen in een normale situatie, en dus zélfs in een redelijk abnormale situatie, geen enkel risico op besmetting met HIV. En toch zijn er mensen die iemand met HIV amper aan zouden durven raken, laat staan een knuffel of een gewone kus geven. Om dan nog maar te zwijgen van tongzoenen. Dat lijkt me een ontzettend eenzaam bestaan, en om dát soort effecten voor te zijn, gebruikte ik die plastische omschrijving. Nu hoop ik alleen niet dat zoiets juist het tegenovergestelde effect heeft..

Andere antwoorden (2)

Nee, alleen bij sex of bloed overgave
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tenzij beiden een wondje in je mond hebben: dan is er bloed-bloed contact mogelijk.
Veel mensen hebben onstoken tandvlees. Dat is echt wel iets om rekening mee te houden. Niet per se voor HIV maar wel voor andere SOA's, zoals Hepatitis B.