Is hardlopen aan te raden voor maagzuur patiënten?

Hallo,

ik ben een 23-jarige jongeman en ik kamp al zo'n 9-tal maanden met maagzuurproblemen.

Hoewel ik medicatie er voor neem (Omeprazole 20mg) heb ik meestal nog steeds milde maagzuur-klachten maar niet overdreven.

Ik vroeg mij af of het kwaad kan om lange afstanden te lopen als je met maagzuurklachten (reflux) zit te kampen? Of juist niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/voeding/gezonde-vetten-raden-brandende-maagzuur.323859 http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/voeding/vetrijke-voeding-maagzuur-problemen.332939
Ritsuka
11 jaar geleden
Begin eerst eens met een klein stukje hardlopen, zoiets moet je rustig opbouwen. Dan merk je snel genoeg of het wel of niet wil.

Het beste antwoord

Ja hoor, dat kan echt geen kwaad. Mocht je overgewicht hebben, dan is het zelfs aan te raden, want afvallen helpt vaak om reflux-klachten te verminderen.

Er zijn echt geen sporten die je niet zou kunnen of mogen doen omdat je last hebt van reflux. Alleen als je een sport doet waarbij je veelvuldig bukt, zou het je klachten kunnen verergeren. Maar vaak helpt het dan al enorm om vlak voor het sporten niet al teveel te eten.

Sport is juist gezond, en ook bij reflux-klachten kan het gunstig zijn om stress te verminderen (daar werkt sporten goed voor) en om jezelf in goede conditie te brengen of houden. Prima dus.

Wel voorzichtig opbouwen natuurlijk, maar dat geldt voor elke (duur)sport.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, sporten is heel gezond.
Met allerlei lichamelijke problemen kun je heel goed sporten.

Reflux is geen ernstige aandoening.
Vraag van iemand met reflux die begonnen is
met gewichtheffen:
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/voeding/gezonde-vetten-raden-brandende-maagzuur.323859

Wat zijn lange afstanden?
Je gaat heus niet in een keer 25 km. hard lopen.
Gewoon een goed schema opbouwen en een goede regelmaat er in houden.

Het zou zo maar kunnen dat het niet alleen je maagzuurproblemen vermindert, maar het zal in ieder geval je hyperventilatie-stoornissen en kortademigheid
verminderen.

En je zult er beter van gaan slapen.
Dus straks heb je
Medicijn 2)
en Medicijn 3) niet meer nodig.

Succes!