Hebben ze in zuidelijke landen ook legionella bacterie?

Ik vraag mij af nu ik in Griekenland ben, of ze hier ook legionella hebben? Overal staan zonnepanelen op het dak voor de warmwater voorziening. Het water uit de douches is niet altijd heet, dus volgens mij een ideale omgeving.. Of heb ik het mis? Zit er teveel chloor hier in het water?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bacterien gaan niet op vakantie :p
Zolang het water maar regelmatig ververst wordt (stroomt) heb je geen last. Anders daar ook wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
B.t.w. de kans is groter daar. :)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Legionellose

Antwoorden (2)

Legionella hebben ze in Frankrijk ontdekt. Het komt uit leidingen die lang niet gebruikt zijn en het water vernevelen. Zoals een douche. Als je de douche open zet en je houd de straal 1 minuut laag bij de vloer zal het weg zijn. Ja in griekenland kan het ook aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord is (helaas) een volmondig "ja".

Legionella wordt zelfs vaker aangetroffen in Zuid-Europese landen in allerlei 'geschikte' plaatsen zoals ventilatieschachten, airco systemen, douches, sauna's en dergelijk, dan in Noord-Europese landen.

De reden ligt niet zo zeer aan gebrekkige hygiëne, slecht onderhoud of het al dan niet chloreren van water, maar eerder aan het feit dat in warmere landen veel meer van deze systemen aanwezig zijn dan in de koude, noordelijke landen.
Hierover is er veel literatuur te vinden, maar ik verwijs je, mocht je interesse hierin hebben, naar het advies van de gezondheidsraad, waarin zo'n beetje "alles" staat.