Wat houdt Cryo-Save Nederland in en wat doen ze precies?

Ik lees net vanalles over stamcelopslag enzo maar snap er niet zo heel veel van vandaar mijn vraag ter verduidelijking

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Cryo-Save is een bedrijf, dat met medische biotechnologie te maken heeft, dus met toekomstmuziek. Je kunt er voor privé-gebruik navelstrengbloed op laten slaan voor 25 jaar, en de kosten zijn dan zo'n 2500 Euro.

Een beetje simpelgezegd, is de gedachte erachter, dat als de betreffende baby later een enge ziekte krijgt (of zijn broertje of zusje) je iets kunt hebben aan de stamcellen uit dat navelstrengbloed om die ziekte te genezen.

In theorie klopt dat allemaal aardig, maar de praktijk is er nog helemaal niet. Het is dus afwachten. Het kan zijn dat dit een groot succes wordt, maar het kan ook zijn dat we over 10 jaar tot de ontdekking komen, dat alles alleen in theorie mogelijk was.

Cryo-Save is dus een commercieel bedrijf, en als je iets ziet in deze technologie dan kun je zelfs aandelen kopen. Dat kan dan 2 kanten opgaan: je gaat er flink aan verdienen als dit allemaal gaat lukken, of je bent al je geld kwijt als het niks wordt.
Hier kun je zien dat het met het aandeel Cryo-Save voorlopig niks wordt, en dat de koers alleen maar daalt.
http://www.iex.nl/Aandeel-Koers/320152/Cryo-Save-Group.aspx

Op deze site kun je er alles over lezen:
http://www.biomedisch.nl/tekst/stamcelbanken.php
Voor zover ik dat kan beoordelen, is dat objectieve en zeer uitgebreide informatie.

Een citaat van de site:
"Het idee achter opslag voor eigen gebruik is dat wanneer er ooit een ziekte ontstaat die met stamcellen kan worden behandeld, de eigen stamcellen nog beschikbaar zijn. Er wordt dan vooral gedacht aan herstel van beschadigde organen, zoals het hart.

Daarvoor zouden eigen stamcellen in principe beter geschikt zijn dan die van een donor, omdat de eigen stamcellen geen problemen met de afstoting veroorzaken. Met stamcellen van een donor kan dat wel gebeuren. De verwachtingen zijn hoog gespannen, maar of het ooit mogelijk zal zijn om met stamcellen organen te repareren blijft koffiedik kijken."

Ook de site van het bedrijf zelf, is heel informatief, maar volgens mij stellen ze de zaken te rooskleurig voor.
http://www.cryo-save.com/nl/

M.i. is het opslaan van navelstrengbloed voor privé-gebruik, alleen iets voor mensen die echt geld te veel hebben. En dan niet in de laatste plaats omdat juist bij gedoneerd navelstrengbloed (gratis en gesubsidieerd door de overheid) bepaalde zaken al beter aangepakt kunnen worden dan eigen navelstrengbloed, dat alleen voor prive-doeleinden is opgeslagen. Andersom is dat nog maar helemaal de vraag.