Is er in Nederland een medische denktank??

Is er een soort team net als in"House " voor medische vraagstukken die verder gaat dan een specialist in het ziekenhuis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (2)

Nee en dat is er in Amerika ook niet, veel te duur. Als een arts ergens niet uitkomt zoekt hij zelf een specialist op dat terrein ergens ter wereld en soms komt men er dus gewoon niet uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad het antwoord is nee. Meestal worden lastige problemen wel binnen een groep specialisten van 1 ziekenhuis besproken, soms is er bv met video regio-overleg. Het kan handig zijn als het probleem niet opgelost wordt een "tweede mening" te vragen (second opinion). Vaak is het handig dat dan te doen in een gespecialiseerd centrum (dus even googelen bij wie je moet zijn of je huisarts vragen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een second opinion gebruik je als je zelf twijfelt aan de diagnose, als een arts er zelf niet uitkomt zal hij/zij het al snel hogerop zoeken en niet zeggen dat het probleem zomaar niet opgelost kan worden tenzij hij/zij zeker weet dat dat inderdaad niet kan.