zijn er nog meer manieren om je bloedsuiker te verlagen bij diabetes type 1 dan met insuline alleen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Het beste antwoord

Veel bewegen, sporten. Dan worden suikers verbrand.

Toegevoegd na 4 minuten:
Indirect kan bepaalde voeding (dieet) bijdragen aan een lagere suikerspiegel. Voeding die weinig suikers bevat of waar suikers niet snel vrij komen bijvoorbeeld.

Er zijn ook onderzoeken bekend waarbij stoffen in bosbessen zorgen voor hogere gevoeligheid voor insuline en op die manier de bloedsuikerspiegel verlagen. anti-oxidanten en carotenoïden hebben mogelijk ook een effect. Zo zullen er wel meer stoffen zijn die in dieet of supplementen passen. Meestal niet ter vervanging van insuline bij diabetes.

Water drinken kan ook. Dit helpt indirect.

Toegevoegd na 9 minuten:
ter aanvulling: bovenstaande helpt vooral als je wel wat insuline maakt of hebt ingenomen. Als je lichaam als gevolg van een ziekte helemaal geen insuline maakt (bij type 1) moet je insuline gebruiken. Anders komt glucose helemaal de cel niet meer in en dan helpt het niet om meer te sporten.

Ik begreep je vraag als wat je erbij zou kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Helaas, nee. Insuline is de enige manier waarop de suiker de cellen kan bereiken waar die wordt verbrand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee op dit moment niet. Men kan zelf veel doen door de juiste voedingsstoffen te nemen, maar er zal altijd hulp moeten komen via de injectiespuit.
Zo’n 10 tot 15 procent van alle mensen met diabetes lijdt aan diabetes type 1. Hun lichaam maakt helemaal geen insuline meer aan. Deze mensen zijn voor hun insuline dus volledig afhankelijk van de insuline-injecties die ze zichzelf moeten toedienen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is volop onderzoek gaande, en het transplanteren van de eilandjes van Langerhans (naar de poortader van de lever) lijkt een goede optie. Het onderzoek wordt door Bart Roep en zijn team in het LUMC gedaan. Uiteindelijke doel is dan dan mensen met diabetes type 1 geen insuline meer hoeven te gebruiken.