op mijn oude basisschool is asbest aangetroffen bruine en witte ik heb het ingeademd en wat zijn de gevolgen hiervan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1K

Antwoorden (4)

Asbest wat ergens in verwerkt zit geeft geen gevaar, het wordt pas een probleem als je het gaat verwijderen en er deeltjes vrij komen of als het in de brand vliegt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wanneer is asbest gevaarlijk?

Asbest kan gevaarlijk zijn als een hoge concentratie van de vezels wordt ingeademd. Lage concentraties asbest komen overal voor. In de buitenlucht zijn ook asbestvezels aanwezig die onder andere afkomstig zijn van remvoeringen van auto’s. De kans op ziekte ten gevolge van asbest in de buitenlucht is te verwaarlozen. Werknemers die vroeger op hun werkplaats zijn blootgesteld aan hoge concentraties asbest, hebben meer kans op longziekten.

In huizen is de concentratie asbest meestal laag. Als asbesthoudende producten nog intact zijn, komen er weinig vezels vrij. Maar bij beschadiging, slijtage en verpulvering van asbesthoudende materialen kunnen veel schadelijke vezels vrijkomen. Verwijdert u asbest zonder strenge veiligheidsmaatregelen in acht te nemen dan kunnen er in de woning veel vezels vrijkomen.
Vrijkomende vezels blijven lang in de lucht zweven. In een kamer kunnen miljoenen asbestvezels rond dwarrelen zonder dat deze met het blote oog te zien zijn.
Als bewoner mag u asbesthoudende materialen onderhouden. Maar u bent aansprakelijk als daarbij risico’s voor de gezondheid ontstaan. Wees daarom voorzichtig, zorg ervoor dat er geen asbestvezels vrijkomen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Aanvulling na je reactie:

Als er echt bekend gemaakt is dat er een gevaar is voor de kinderen en leerkrachten dan zullen ze ook meer hebben uitgelegd. Over het algemeen zijn dit de gevolgen:

"Welke gezondheidsklachten kan asbest veroorzaken?
Langdurig inademen van grote aantallen vezels kan na 10 tot 30 jaar leiden tot stoflongen (asbestose), longkanker of longvlieskanker (mesothelioom). De kans daarop is klein en deze ziekten komen meestal alleen voor bij personen die beroepsmatig zijn blootgesteld aan hoge concentraties asbest. Toch raden wij u aan om zoveel mogelijk te voorkomen dat u hoge concentraties asbestvezels inademt. Vasthouden en zelfs inslikken van asbest is echter zonder risico."

Dus pas na langdurige blootstelling kunnen er gevolgen ontstaan maar als je je er zorgen over maakt: neem contact op met je huisarts of met school.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er algemeen bekend gemaakt dat dit gevaarlijk is geweest voor iedereen? Zoja dan hebben ze ook uitgelegd wat nu het gevaar is en wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zijn ze beschadigd ten tijde dat jij daar op school zat? Of pas daarna? En misschien al lang van tevoren.
ronron1212
11 jaar geleden
Pelle ++
Nee hoor, zolang asbest ergens in verwerkt zit kan je het niet inademen. Pas als het vergruist wordt zit die kans erin. Daarom moeten mensen die asbest verwijderen altijd heel goed beschermd aan het werk gaan.
Maar jij kunt er geen gevolgen van ondervinden.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord plusje!
Zolang asbest gewoon als bouwmateriaal is gebruikt en er niks mee gedaan word, dus dat het blijft op de plek waar het blijft, is er niks aan de hand. Het word pas gevaarlijk als je er mee gaat werken, dus je gaat het breken of zagen. De stof die er dan vanaf komt is hele fijne stof die in je longblaasjes gaat zitten.
Aangezien jij gewoon in die school verbleven bent terwijl de asbest op de plek zit waar niks gebeurd zal je er ook geen gevolgen van hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan denk ik dat je je helemaal geen zorgen hoeft te maken.
asbest is niet gevaarlijk zolang het is verwerkt in bouwmateriaal wel als het beschadigd is zoals ze hier zeggen.

Indien het bewezen is dat er bij jullie op school asbest zit moeten deze behandeld worden toe gemaakt afgeplakt enz en met de toekomst verwijderd worden , liefst zo snel mogelijk.

indien je asbest in hebt geademd wil dit nog altijd niet zeggen dat je longkanker zou krijgen, indien slechtste geval kanker zou ontwikkelen zal dit ten vroegste over 15 tot 20 jaar zijn in de meeste gevallen zelfs 30 jaar.

Hopelijk heb ik ene goed en kort antwoord gegeven op je vraag