Hoelang kan het aidsvirus buiten het menselijk lichaam leven ?

Ik moest babysitten en we gingen dus naar het park & de kinderen speelden en ik me mn vrienden wat praten en dat meisje pakte opeens een condoom op en kwam naar me en toen ze het eraf haalde had de vloeistof een doorzichte kleur en kleefde wat (sperma wss) stel dat de man van wie die condoom was AIDS had hoe lang kan dan de aids (in een park --> het had de dag ervoor geregd) overleven buiten het lichaam

Alvast erg bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
8.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Virussen leven niet. Het zijn willekeurige DNA- of RNA-moleculen ingepakt in een eiwitmantel.

Antwoorden (3)

Ik weet niet hoelang het virus kan overleven, maar waarschijnlijk niet lang. De meeste virussen hebben echt een "warm bed" nodig.

Er is trouwens geen groot gevaar in jouw geval. Stel dat het sperma besmet was, dan zou het virus inderdaad nog moeten leven en ook nog eens je lichaam moeten binnendringen. En dat gaat niet via de huid.

Even goed de handen wassen (alsof je dat nog niet gedaan hebt) en even tegen de kids zeggen dat ze niet zomaar alles moeten oprapen wat op de grond ligt. Ik weet niet hoe oud het kindje is, maar ik zou niet het hele verhaal van aids, sperma, condooms enz. gaan uitleggen. En ook (opbouwend bedoeld) de kinderen goed in de gaten houden, want soms lijkt het wel alsof ze sneller zijn dan het licht.

Voor nu: maak je geen zorgen. De kans dat het kindje er iets aan overhoud is zo klein als het virus zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het heeft weinig zin om te weten hoelang het virus in leven blijft want dat is afhankelijk van veel te veel factoren. Ook weet je niet hoelang dat condoom er lag.

Als je mijn babysitter was geweest had ik gewild dat je het volgende had gedaan: mij bellen én een arts bellen over wat nu te doen. Ik hoop dat je dat gedaan hebt want in dit soort zaken neem je nooit risico. Het gaat niet alleen om AIDS.

Als de ouders het nu nog niet weten zul je het ze wel moeten vertellen.

Verder zul je de kinderen moeten uitleggen dat ze nooit zomaar iets mogen oppakken waarvan ze niet weten wat het is of waarvan het niet van hun is (soms weten ze namelijk wel wat iets is) maar jou of de ouders moeten roepen. Je hoeft ze verder niets uit te leggen over Aids en condooms want dit geldt voor alles wat ze vinden (volgende keer is het een injectienaald en gaan ze doktertje spelen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het virus bevindt zich in: bloed, sperma, vaginaal vocht, voorvocht en moedermelk. Bij iemand die geïnfecteerd is met HIV bevatten bloed en sperma een hoge concentratie van het virus. In vaginaal vocht en voorvocht is deze concentratie beduidend lager, maar overdracht via deze lichaamsvochten is wel mogelijk. In andere lichaamsvochten kan het virus wel aanwezig zijn, maar in een veel te lage concentratie om een infectie te kunnen veroorzaken. Speeksel, zweet, traanvocht, urine en ontlasting zijn alleen gevaarlijk als er zichtbaar bloed in zit en er risico is dat dit rechtstreeks in de bloedbaan van de ander terecht kan komen. In de dagelijkse omgang met seropositieve mensen loopt je geen enkel risico. De kans op infectie bestaat bij onveilige behandelingen met bloed, sperma, vaginaal vocht en voorvocht. In de onderstaande informatie wordt uitgelegd om welke onveilige handelingen het gaat.

De concentratie HIV in vaginaal vocht en voorvocht is laag en bovendien vermindert het speeksel de werking van het virus waardoor de kans op een infectie met HIV bij orale seks zonder klaarkomen in de mond en buiten de menstruatieperiode, verwaarloosbaar klein is.

Ik verwacht dat infectiegevaar op dit moment laag is, maar een melding is wel zo netjes.