Raken er jaarlijks 106 miljoen mensen besmet met gonorroe? En worden zij allemaal onvruchtbaar?

Volgens de wereldgezondheidsorganisatie raken er jaarlijks 106 miljoen mensen besmet! En sindskort is het zo dat de bacterie die deze ziekte/aandoening veroorzaakt resistent is geworden, dus het kan niet meer worden genezen, betekent dat dus dat er de komende jaren 106 miljoen mensen ongeneeslijk ziek worden? Wanneer gonorroe niet behandeld wordt kan dat lijden tot bijv. onvruchtbaarheid en zelfs de dood, betekent dit dus ook dat vanaf nu iedereen die daarmee besmet raakt onvruchtbaar wordt?

http://www.nu.nl/algemeen/2828511/gonorroe-mogelijk-snel-onbehandelbaar.html

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Gonorroe is een ziekte die veroorzaakt wordt door een bacterie - maar die bacterie is er in verschillende varianten, verschillende stammen. Er is nu een stam resistent tegen het type antibiotica dat tot nu toe afdoend was tegen gonorroe.

"Waar in 2006 nog 0,1 procent van alle gonokokken resistent was tegen de cefalosporine cefixime, was dat 1,7 procent in 2011, een 17-voudige stijging. Resistentie tegen ceftriaxone komt inmiddels 10 keer vaker voor dan in 2006 (van 0,05% naar 0,5%). De stijging werd voornamelijk gezien aan de Amerikaanse westkust en onder mannen die seks hebben met mannen.

Zodra vijf procent van alle bacteriën resistent is geworden, raadt het CDC gewoonlijk een andere behandeling aan. Maar in dit geval is er geen alternatief meer. De gonorroebacterie is al eerder resistent geworden tegen sulfanilamide (in 1940), tegen penicilline en tetracyclines (in de jaren tachtig) en tegen (fluor)chinolonen (in 2007)."
(Bron: http://medischcontact.artsennet.nl/Nieuws-26/Nieuwsbericht/110283/Gonorroe-dreigt-onbehandelbaar-te-worden.htm )

In Nederland raken jaarlijks 6000 mensen besmet met gonorroe, en Wikipedia zegt: "Ongeveer 500 miljoen mensen lijden wereldwijd aan deze ziekte en er komen er 150 miljoen per jaar bij."

Een goede reden om condooms te gebruiken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker mee eens, met die laatste opmerking. Maar het is zo raar, steeds minder mensen gaan condooms gebruiken. Zeker tijdens orale sex. Ik hoorde laatst dat 90% van de prostituees orale sex zonder condoom aanbied (pzc) tegen de normale prijs. Het is heel gewoon geworden en de mannen maken er volop gebruik van. Die vinden het vaak raar als een vrouw een condoom gaat pakken voor orale sex. Maar veel van die mannen gaan wel 's avonds naast hun vrouw liggen en daar weer iets mee doen, vroeg of laat.
Hier nog even een link voor degenen die zeggen dat je weinig risico loopt tijdens orale sex. http://www.soaaids.nl/veilig_vrijen/heb_ik_risico_gelopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anoniemand: ik weet niet wat voor antwoord je dan wilt, je vraag is 'Raken er jaarlijks 106 miljoen mensen besmet met gonorroe? En worden zij allemaal onvruchtbaar?' In mijn antwoord staan de cijfers.
En ja, als je gonorroe niet behandelt, dan kun je onvruchtbaar worden (en intussen anderen besmetten).
Maar zoals je ook kunt lezen, zijn niet alle gonorroestammen resistent. Je kunt wel verwachten dat op termijn misschien alle stammen resistent worden. Reden te meer om te zorgen dat je niet onveilig vrijt. anniebo: ik vermoed dat het schrikeffect van AIDS weg is nu je daar niet meer direct op een nare manier aan sterft. Als je op tijd ontdekt dat je HIV-positief bent, kun je met medicijnen nog heel lang relatief gezond leven.
Maar in die 'angstperiode' gebruikten veel mensen condooms. Waardoor er minder SOA's voorkwamen. Waardoor mensen lakser werden: ach, zoveel kans om iets op te lopen was er niet en ach, AIDS , daar konden we ook al wat aan doen dus wat geeft het eigenlijk?
Mensen beseffen niet dat antibiotica niet eeuwigdurend zaligmakend zijn.