Heeft iemand ervaring met het syndroom van Sjögren? Het belangrijkste voor mij is een remedie tegen droge mond en keel.

De meeste last van een droge mond heb ik 's nachts,word dan ook wakker omdat ik niet kan slikken. Voor droge ogen gebruik ik al traan druppels.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
3.9K

Het beste antwoord

Een droge mond is lastig te behandelen, al bestaan er wel middelen voor. Dingen als regelmatig kleine beetjes drinken, kauwgom kauwen of zuurtjes zuigen heb je vast al uitgeprobeerd. Bovendien is dat over het algemeen niet erg effectief, én kun je dat 's nachts niet goed/minder goed doen.

Er bestaat ook kunstspeeksel, vergelijkbaar met kunsttranen. Is volgens mij gewoon zonder recept verkrijgbaar. Je kunt het krijgen in spray- of in gelvorm, en er zijn verschillende soorten van: je zou dus diverse soorten kunnen uitproberen.
Deze site geeft informatie over de werking, benoemt verschillende merken, en bevat nog andere tips tegen een droge mond: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/kunstspeeksel.aspx?mId=10698&rId=1273

Daarnaast wordt pilocarpine wel gebruikt als medicijn. Dezelfde werkzame stof zit ook in bepaalde oogdruppels tegen een hoge oogdruk, maar het is als tablet verkrijgbaar onder de naam Salagen. Dit stimuleert daadwerkelijk de speekselproductie, en wordt vaker gebruikt bij Sjögren. Het werkt niet altijd, en het duurt even voordat je effect merkt. Daarnaast wordt het niet vergoed, en heeft het belangrijke nadelen en bijwerkingen waardoor het zeker niet voor elke patiënt geschikt is. Vraag je arts er daarom naar: die kan precies uitzoeken of dit middel geschikt is voor jou om uit te proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor de uitgebreide info,helaas is Salagen voor mij geen goed middel oa omdat het niet vergoed wordt maar ook omdat het bepaalde bijwerkingen heeft die niet goed zijn voor mij omdat ik meerdere chronische aandoeningen heb. De apotheek heeft gelukkig een middel gevonden die wel geschikt voor mij is, de naam hiervan weet ik volgende week pas.
Hartelijke groet,
vlindertje98

Andere antwoorden (2)

Droge mond is moeilijk te behandelen. Zuigen op zure snoepjes en kauwen op suikervrije kauwgom geven wisselend succes. Voortdurend water drinken is af te raden, omdat hierdoor het weinige speeksel wordt weggespoeld en water kan speeksel niet vervangen. Sulfarlem of Bisolvon kan geprobeerd worden. Soms kan het interessant zijn om de inademingslucht te bevochtigen
In erge gevallen kan een lage tot matige dosis cortisone helpen. Een zeldzame keer zijn hoge dosissen nodig.
fremar
11 jaar geleden
Namaaktranen in de vorm van druppels heb je blijkbaar al.
Maar ook zijner tabletten zijn verkrijgbaar, alsook speciale brillen die de ogen rondom luchtdicht afsluiten om verdamping tegen te gaan.

Als chronische droogheid echter niet behandeld wordt, kan het hoornvlies erdoor beschadigd worden. Het is dus belangrijk medisch advies in te winnen.