Hoe komt het dat er meer homosexuelen Hiv hebben in Nederland dan Hetero sexuelen ?

en dit is op feiten gebaseerd op de cijfers van de hiv monitoring vereniging ' we hebben meer mannen die besmet zijn dan vrouwen! 79 % is het percentage mannen in nl. die besmet is geraakt met dit verschrikkelijke virus , maar wat me opvalt is dat 72 procent van die mannen het heeft opgelopen via homo seksueel contact...

zie bron :http://www.hiv-monitoring.nl/index.php/nederlands/ en download het nieuwe rapport van 2011

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
5.6K

Antwoorden (3)

Die cijfers kloppen inderdaad. Waarschijnlijk komt het omdat homo's vaker onveilig vrijen. Zij gebruiken minder snel een condoom, want zij hebben het probleem van zwanger worden niet en daardoor lijkt het al snel overbodig.

Ook komt het misschien door veel wisselende partners (maar dat geldt natuurlijk ook voor hetero's) dus dat is niet echt perse op homo's gericht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het begon al wat jaren geleden dat er een soort innerlijke ommekeer kwam onder bepaalde groepen de homo's. Eerst werden er in Amerika feesten georganiseerd voor en door met HIV geinfecteerde homo's. Zodat ze ongebreideld seksueel samen konden zijn want geinfecteerd waren ze toch al.
Later is dat fenomeen ook naar Europa gekomen, met dat verschil dat er nu ook niét geinfecteerde homo's naar deze feesten kwamen. Ook in Nederland dus. Het risico dat niet HIV geinfecteerde homo's bereid zijn te nemen, zien ze als een ultiem eerbetoon aan hun geaardheid.
Het komt voornamelijk voor onder de mannelijke homo's, er heerst een sfeer van: wij laten ons niet tegenhouden en willen ons niet beperken in onze seksuele genietingen, ook niet door een condoom, ook al wordt het onze dood. Sinds de medicijnen die HIV niet kunnen genezen maar wel kunnen onderdrukken is het nog meer toegenomen.
De kansen om veel langer te blijven leven met HIV zijn vergroot, men neemt dus nog vaker risico's. Het is dus mogelijk om op die manier HIV snel te verspreiden.

Bovenstaand is een fenomeen dat niet in diezelfde mate voorkomt bij heteroseksuelen.

Toegevoegd na 16 uur:
Even voor de duidelijkheid, een van mijn beste vrienden is pas getrouwd met zijn man. En een van mijn vriendinnen die ik ken sinds 30 jaar en mijn zuster met wie ik een intense band heb zijn homoseksueel. Mijn schoonzus (de partner van mijn zus) is mij zeer dierbaar. Mocht er het vage idee ontstaan dat ik misschien iets tegen homoseksuelen heb gezien mijn antwoord, laat het bij deze zeer duidelijk zijn van niet. Ik tracht een objectief antwoord te geven op de vraag.

En ik begrijp dat het om een relatief kleine groep homoseksuelen gaat waar ik over schrijf. Evengoed kan een kleine groep een behoorlijk aantal homoseksuelen besmetten wanneer er sprake is van wisselende sekscontacten.
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Krol, ik ken de getallen niet, en hoop zeker dat het om een kleine groep gaat. Ja Euc, ik herinnerde me dat al van een aantal jaren terug en heb het met stijgende verbazing gelezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je heel veel gevoelige snaren hebt geraakt bij mensen die dit lezen, maar in mijn ogen vertel je iets wat we allemaal allang wisten ... het gebeurd en het is niet slim dat mensen op deze wijze met hun ziekte omgaan! maar godzijdank zijn er ook nog homo seksuelen die wel gewoon nadenken !
Kristal
11 jaar geleden
En Chaquilo, ik vermoed dat echt het overgrote deel van de homoseksuelen er wel verstandig mee omgaat maar dat een kleine groep die dat niet doet veel HIV kan verspreiden helaas.
Kristal
11 jaar geleden
o... ik zie dat ik dat al schreef in mijn toevoeging... :-)
Homo's hebben vaker anale seks. Bij penetratie van de penis in de anus is de kans op besmetting veel groter dan bij penetratie van de penis in de vagina. Dat komt doordat het rectale slijmvlies zeer sterk doorbloed weefsel is, en omdat er bij anale seks vaak wat meer wrijving is dan bij vaginale seks. Dat betekent dat er gemakkelijker kleine wondjes ontstaan bij anaal contact, én dat ontstane wondjes meer bloeden. De kans op besmetting is daardoor groter.

Daarnaast is het geloof ik ook wel waar dat homo-mannen vaker onveilig vrijen, en het feit dat er - in elk geval op sommige plaatsen - een relatief kleine gemeenschap is van mannen met een hoger percentage geïnfecteerden die weer seks met elkaar hebben, zal vast ook meespelen.

En ja, er zijn homo-gemeenschappen waar erg veel onveilig gesekst wordt met wisselende partners en waar de gedachte "de meesten zijn toch al besmet", of waarbij mannen bewust onveilig seks hebben om geïnfecteerd te raken omdat het een soort band zou scheppen, maar dat is echt een minderheid hoor.

Voor zover ik weet, heeft het hogere percentage hiv-besmettingen onder homo-mannen echt vooral te maken met het soort seks dat zij hebben. Zeker wanneer mannen wisselende contacten hebben. Zo is bij lesbiennes het percentage hiv-geïnfecteerden juist láger dan bij hetero-vrouwen. Veruit de meeste vormen van seks zónder dat er een penis in het spel is, vormen namelijk een minder groot risico op besmetting dan wanneer er een penis in het 'spel' is. En natuurlijk is het zo dat de (wisselende) seksuele contacten in een relatief kleinere gemeenschap en attitudes over (on)veilige seks een bijkomende factor zijn wanneer er in een bepaalde groep reeds een relatief hoog percentage aan besmettingen bestaat.