Ik las dat DNA kan beschadigen door verkeerde invloeden. Werkt dat dan ook nog door op volgende generaties?

We woonden boven een garage. Veel autodampen, en benzinegassen. Als we visite kregen roken zij dat vooral, wij zelf niet. Pa was een kettingroker. Als ik onze ouders meereken, zijn er van de 14 personen uit 1 gezin 7 met kanker, de helft dus. Ook onze dochter is overleden door kanker, een zoon van mijn zus is er gelukkig van genezen. Maar ik maak me wel wat bezorgt om mijn kleinkinderen.
De vormen van kanker waren verschillend; leukemie, non hodgkin, prostaatkanker, huidkanker, borstkanker.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Juist omdat het om allemaal verschillende vormen van kanker gaat, zou ik niet denken aan een link met vervuiling.
Desondanks is vervuiling wel van invloed, je kunt statistische verschillen zien tussen bevolkingsgroepen in 'schonere' lucht en vergelijkbare groepen in 'vieze' lucht (langs snelwegen of drukke stadsstraten).
Als je ongerust bent over je eigen gezondheid, kun je het beste met je huisarts overleggen of het zin heeft te laten uitzoeken of je kans of die van je kleinkinderen misschien verhoogd is.
Vergeet niet dat kanker doodsoorzaak nummer een is in Nederland - misschien wel omdat we veel andere ziektes beter kunnen behandelen.
Je kunt eventueel ook met het KWF bellen, misschien hebben zij nog meer info: 0800 0226622
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het verschild per kanker of het erfelijk is en hoe groot die kans is. natuurlijk maakt het ook nog uit of die omstandigheden die toen invloed hebben gehad nu nog steeds aan de orde is, en of er voor het wonen boven de garage al sprake is van kanker, maar een advies van mij: verzamel deze gegevens grondig, en ga ermee naar een arts want wat random mensen van internet gaan je hier geen antwoord op kunnen geven. blijf hier niet zelf mee zitten!