bij heftige obstipatie kunnen dan je darmen scheuren?

ik heb steeds heftige obstipatie dat ik soms denk dat mijn darmen scheuren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
9.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ben je al bij de huisarts geweest voor een medicijn en pas je je voeding aan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/Obstipatiebijvolwassenen.htm

Het beste antwoord

Dan is het wel heel erg ver gevorderd. In theorie is het mogelijk, maar in de praktijk gebeuren er hele andere dingen als je helemaal verstopt zit. In de eerste plaats zul je waarschijnlijk paradoxale diarree krijgen, waar waterdunne ontlasting langs de harde en vastzittende ontlasting in de darmen sijpelt.

Als er echt niets meer door kan, zul je gaan braken, omdat voedsel niet meer langs onder weg kan, komt het er letterlijk van boven uit. Het braaksel kan dan ook naar ontlasting ruiken.

Bij langdurige obstipatie rekken de darmen wel enorm uit, en zullen er in elk geval al snel kleine scheurtjes in het slijmvlies ontstaan, zodat er bloedverlies bij de ontlasting komt. Ook krijg je door het persen last van aambeien, en verzakkingen van o.a. slijmvlies en soms ook de endeldarm. Als de darmen heel erg uitgerekt zijn, zullen ze ook steeds minder goed hun werk kunnen doen.

Als je zulke ernstige obstipatie hebt, moet je echt aandringen op behandeling. Als de huisarts niet veel meer kan doen, is dit een zaak voor de MDL-arts of eventueel een colorectaal chirurg. Er is van alles mogelijk aan voedingsadviezen, buikmassage, medicatie, bekkenbodemtherapie (om een goede perstechniek aan te leren) tot en met klysma's en darmspoelingen. Als die mogelijkheden allemaal uitgeput zijn, denk je - ook afhankelijk van de oorzaak - aan chirurgische mogelijkheden, zoals een stoma. Maar ernstige obstipatie moet echt behandeld worden, want niet alleen doet het ontzettend veel pijn en zul je niet meer kunnen eten als je darmen continu vol zitten, ook kan het je darmen echt beschadigen. Het scheuren van een darm is mogelijk, maar dat gebeurt gelukkig niet snel. Daarbij gebeurt dat meestal bij mensen die al een verhoogd risico hebben op dit soort complicaties, bijvoorbeeld door zwakte van het weefsel, of als ze ooit in dat gebied geopereerd zijn. En als je adequaat behandeld wordt voor je obstipatie, dan hoef je hier ook niet bang voor te zijn. Je darmen kunnen best iets hebben aan rek, alleen zeker langdurige obstipatie kan de functie van de darmen wel aantasten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit is heel duidelijk voor mij bedankt voor je goede uitleg. gr.cor

Andere antwoorden (2)

Uiteindelijk is dit mogelijk, maar alleen als het al dagenlang vast zit. Je buit zwelt dan dermate op dat je dan waarschijnlijk al bij de huisarts bent geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,dit zou kunnen:lange termijn constipatie kan fataal zijn en kan ook de dikke darm scheuren.
fremar