Is roken echt zo slecht als je verkouden bent (keelpijn & snotterneus) ??

Graag een uitleg hierover als iemand dit weet.. Graag geen louter negatieve reacties van anti-rokers.. En wat kan ik het effectiefste doen om snel over mijn verkoudheid heen te komen? Iedereen beweerd namelijk altijd wat anders..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
41.6K

Antwoorden (8)

Uit eigen ervaring: als ik rook als ik verkouden ben ben ik daarna altijd even iets heviger verkouden. Dus ik denk dat het inderdaad niet goed is. Ik meen dat roken ook je vitamine c afbreekt en dat heb je nodig als je verkouden bent.

Als ik verkouden ben stoom ik heel vaak: heet water en een handdoek over je hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, want je keel en neus doen al zeer, en als je daar nog rook doorheen jaagt, raken de slijmvliezen èn meer geïrriteerd (nog meer hoesten, nog meer slijm, langzamere genezing) èn je wordt nog vatbaarder voor andere infecties.
Als je verkouden bent en je kunt echt niet stoppen, dan is nicotinekauwgum minder slecht voor je.
Ik spreek uit ervaring...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkouden en keelpijn betekent dus dat er een fikse ontsteking aanwezig is, dus open wondjes.
Door te roken komen er giftige stoffen in die open wondjes.
Daar zal het niet beter van worden, dus genezen er van tegenhouden/ vertragen/ of zelfs de ontsteking erger maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eddijst
De relatie die je legt tussen ontsteking "en dus" open wondjes bestaat niet. Er is zonder meer sprake van ontsteking, maar dat staat los van de wondjes.
Ontsteking is heel goed mogelijk zonder een open wond.
Geen -1 omdat het advies tóch klopt, maar helaas gaan +1 :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is maar de vraag van die open wondjes, bij een zere keel die dik en rood is, denk ik toch echt wel dat er open wondjes zijn, als je dan iets drinkt kan dat ontzettend branden/ pin doen.
Anders worden in ieder geval de schadelijke stoffen via je slijmvliezen in je mond en keel opgenomen.
Had ik er beter bij kunnen zetten.
Roken is slecht voor je als je verkouden bent, omdat:

1) Je weerstand te lijden heeft onder roken, hierdoor zal de verkoudheid heftiger en langer kunnen duren
2) Door roken de natuurlijke haartjes die slijm moeten ophouden, vastgeplakt raken door de teer, waardoor er hevige hoestbuien kunnen ontstaan, omdat het slijm van de verkoudheid de longen inzakt
3) Sigarettenrook werkt irriterend op de slijmvliezen dus verergerd de verkoudheid
4) De kans op complicaties tijdens een verkoudheid, een longinfectie of longontsteking, is groter
5) Er kan door het roken eerder een klaplong (pneumothorax) ontstaan. Dit is een aandoening waarbij de long lek raakt en in elkaar klapt. Doordat roken de longblaasjes beschadigd, is kans hierop groter
6) Door verminderde weerstand is de kans op longkanker groter, een onschuldig verkoudheidje kan zo snel een zeer naar gevolg hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. Deze virus maakt je weerstand minder, waardoor er ook andere virussen sneller je lichaam in kunnen en hun effecten laten zien. Het verkoudheidsvirus zit het vaakst in de neusholten en bijholten. Roken zorgt voor extra prikkeling aan de slijmvliezen waardoor je dus nog zieker kan worden.
12 jaar geleden
Roken als je verkouden bent is gewoon goor, vind ik (zelf ook een roker). Dus gewoon effe niet roken is het beste.

Tegen verkoudheid helpt weinig, het moet even uitwoeden. Maar je kan de natuur wel een handje helpen:

- een stoombadje nemen (heet water in een teiltje, eventueel met een druppeltje eucalyptusolie).
- naar de sauna (en daar ook even het Turks stoombad in), alle rotzooi in je lijf zweet en stoom je er zo uit.
- lekker veel vitamine C tot je nemen: verse sinaasappelsap drinken, paprika eten (zit heel veel vit. C in), kiwi's eten.
- een flinke borrel drinken (helpt bij mij altijd goed: zet ik het op een zuipen en alle rotzooi komt eruit, maar ja, dat mag ik niet adviseren natuurlijk, want alcohol is toch zo slecht voor de mensch).
- op tijd naar bedje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak wordt beweerd (en dat zijn waarschijnlijk de 'positieve signalen' die je hebt gekregen) dat roken tijdens een verkoudheid de hoeveelheid slijm en snot vermindert.

... en dat klopt ook een beetje... maar dat is juist erg ongezond!

Verkoudheid krijg je door een virus dat zich vermenigvuldigt in de slijmvliezen van je neus en keel, en in beperkte mate soms in je longen. Door de infectie en als antwoord hierop ontstaat een ontsteking. Ontsteking is de standaard respons van je lichaam op allerlei agressies van binnen of buitenaf, en het gaat gepaard met de bekende kenmerken van temperatuur verhoging, pijn, zwelling en roodheid. In het geval van verkoudheid, je slijmvliezen proberen de virus te elimineren door een overmatige productie van slijm, waardoor je de bekende loopneus krijgt. Dat is dus de remedie van je lichaam, vandaar dat het niet slim is om medicijnen te nemen die de productie van slijm afremmen. Je moet juist veel drinken om te zorgen dat er voldoende vocht is, de slijm lekker vloeibaar blijft en niet blijft 'hangen' en het gehele systeem zijn werkt doet.
Roken heeft meerdere gevolgen die andere GV'ers uitvoerig hebben omschreven, maar een van de effecten van hete rook door je keel heen jagen en ook van nicotine, is dat de productie van slijm door je vliezen afgeremd wordt. Het effect is ook vrij direct. Dat ervaar je als een tijdelijke 'verbetering', maar in feite ben je je eigen afweermechanisme aan het uitschakelen, waardoor je herstel langer zal duren, en de kans op blijvende problemen toe zal nemen.

Mijn advies? Korter zal je verkoudheid niet worden. De virus heeft een cyclus, je lichaam zal het zonder al te veel problemen redelijk snel weten te bestrijden, en dit kan je heel moeilijk verkorten. Wat je niet moet doen is onnodig langer of onplezierig maken.
Drink veel water, zorg voor een vochtige omgeving (natte doeken op je radiatoren kan prima helpen), probeer zo mijn mogelijk te roken, of probeer anders de rook niet diep te inhaleren (nicotinepleisters of -kauwgom zorgen toch voor nicotine in je lichaam)... en koop héél veel zakdoekjes!

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een verkoudheid zit vocht opgehoopt in je voorhoofdholte wat je kan op laten lossen met stomen. Roken is zo en zo niet gezond, maar het levert je niet meer gevaar op aan je gezondheid als je verkouden bent, hooguit heb je minder smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roken irriteert extra.