Welke symptomen/ziektes kan je krijgen door een lage IGF-1 gehalte in lichaam?

Hallo,

ik ben een 23-jarige jongeman, 1m81 en 61kg, relatief mager dus...

Ooit hebben ze een zeer lage groeihormoon (IGF-1) geconstateerd bij mij. Namelijk 100 ng/ml (IGF-I) en het zou tussen de 188 en 400 ng/ml moeten liggen.

Daarom hebben ze een paar dagen later (ik moest nuchter zijn) een provocatietest gedaan waarbij ze mijn insulinegehalte deden dalen (mij tot stress toestand brengen) en daarna om de zoveel X-aantal minuten zien hoe mijn lichaam daarop reageert. Die testen waren wel ok.

Maar als die testen ok zijn, kan ik dan nog steeds geen chronisch lage IGF-1 hormoon hebben?

Indien wel:

1) Hoe kun je je dan voelen? Welke symptomen zijn daar mee betrokken? En op welke ziektes heb je een verhoogde kans dat je ze kunt/zal krijgen?

2) En wat gebeurt er of kan er gebeuren als je een lage IGF-1 hormoon niet behandeld?

3) Wat kan een oorzaak zijn van een lage IGF-1?

Alvast hartelijk dank hoor...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
7.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doe je toevallig ook aan bodybuilding :P
http://forum.dutchbodybuilding.com/f172/lage-igf-1-hormoon-welke-symptomen-305260/
Ritsuka
12 jaar geleden
ben je al eens bij de huisarts geweest met de klachten van deze vraag?: http://www.goeievraag.nl/vraag/plotseling-transpireren-bijna-flauwvallen.321476
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de huisarts een nieuwe voorschrift gevraagd voor een nieuwe bloed afname... Morgen op een nuchtere maag ga ik de IGF-1 hormoon nog eens laten testen via de labo, stel als het ditmaal weer te laag is, wat moet er dan gebeuren?
Ritsuka
12 jaar geleden
Dat kan je huisarts je wel vertellen, ik heb niet genoeg medische kennis om dit te weten.

Het beste antwoord

1) dit stukje is letterlijk vertaald vanaf engelstalige wikipedia, kunnen dus wat foutjes in zitten.
IGF-I deficiëntie is geassocieerd met neurodegeneratieve ziektes, hart-en vaatziekten, hartfalen, en een kortere levensduur.

Zeldzame ziekten gekenmerkt door het onvermogen om te maken of te reageren op IGF-1 een onderscheidend type van groeistoornissen. Een van deze aandoeningen is genoemd: Laron dwerggroei reageert in het geheel niet op behandeling met groeihormoon, dit is te wijten aan een gebrek aan GH receptoren. De FDA heeft deze ziekten gegroepeerd tot een aandoening genaamd ernstige primaire IGF-deficiëntie. Patiënten met ernstige primaire IGFD typisch aanwezig met een normale tot hoge GH niveaus, van minder dan -3 standaarddeviaties (SD), en IGF-1 niveaus onder-3SD. Ernstige primaire IGFD omvat patiënten met mutaties in het GH receptor, na receptor mutaties of IGF mutaties, zoals eerder beschreven. Hierdoor kan van deze patiënten niet worden verwacht dat zij reageren GH behandeling.

De belangrijkste kenmerken van groeihormoondeficiëntie op volwassen leeftijd zijn:
Toename van lichaamsvet in de buik, Afname van spiermassa, Afname van de botdichtheid, Verstoorde water- en zoutbalans, Verhoogd vetgehalte in het bloed. Dit vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Afname van energie en vitaliteit, Afname van de cognitie, verminderd concentratievermogen en geheugenfunctie.

2) als het niet wordt behandelt verergeren bovenstaande effecten. als het wel wordt behandelt:

Afname van de hoeveelheid vetweefsel (met name in de buik), Toename van de spiermassa hierdoor neemt de spierkracht toe, toename van botdichtheid, normalisatie van vochtgehalte in weefsels, verlaging cholesterolgehaltes, verbeterde hartfuncties, toename van energie, vitaliteit en uithoudingsvermogen, verbetering concentratie, verbetering conditie, verbetering van de kwaliteit van het leven.

3) Een tekort aan groeihormoon, maar ook te veel aan groeihormoon in het bloed is het gevolg van een aandoening aan de hypofyse, danwel door een ziekte van de hersenstructuur die erboven ligt, de hypothalamus.
Een van de meest voorkomende is een gezwel in de hypofyse en/of hypothalamus danwel in de buurt van deze hersenstructuren.

zoveel mogelijk letterlijk gekopieert uit onderstaande bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey, eerst en vooral ontzettend bedankt voor je uitgebreid reactie... Ik wil terugkomen naar je antwoord van mijn 3de vraag... Ik heb wel een nek/schedelbasis letsel gehad paar jaar terug, de naam van de fractuur heet "Occipitale condylus" fractuur, zegt u dat iets? Zou het daarmee iets maken kunnen hebben? Ook heb ik de laatste maanden rondgelopen met een aanhoudende keelpijn waarbij ik regelmatig zware pijnstillers en andere geneesmiddelen moest nemen, ik heb het dan wel over een langere periode van ongeveer 9 maandenlang... Intussen zijn mijn keelamandelen verwijdert en heb ik minder keelklachten... Zou het aan die hoeveelheid geneesmiddelen kunnen liggen dat mijn IGF-1 hormoon laag is? Of wat zou het anders kunnen zijn? Ik ben wel in het algemeen ENORM zwak, weinig energie en slappe oogkassen/wenkbrauwen...