Waar komt darmkanker vandaan ?

Heb gelezen dat het vooral bij ouderen mensen (boven de 50) voorkomt, maar ik ken iemand die was 27, en niemand anders in haar familie had het dus het kan niet erfelijk geweest zijn, hoe kan dit ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan begrijp je de kern van kanker niet: cellen die gaan woekeren, soms zonder (voor ons nu nog) duidelijke reden/oorzaak.
Bij darmkanker kunnen we zeggen dat het MEESTAL bij mensen boven de 50 voorkomt, dat is niet hetzelfde als 'kan niet voorkomen bij mensen onder de 50'.

Antwoorden (2)

Elke kanker, dus ook darmkanker kan zo maar onstaan, zonder enige aanleiding. De aanleg ertoe zit in de genen, maar dat wil niet zeggen dat je het krijgt.
Als de situatie voor de kankercellen gunstig is, kunnen ze zomaar gaan woekeren en dan ben je het haasje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zelfs als de aanleg niet in de genen zit, kun je het ook 'gewoon random' krijgen.
Overal in ons lichaam worden voortdurend nieuwe cellen gevormd om te kunnen groeien en om beschadigde en verouderde cellen te vervangen. Cellen ontstaan door middel van celdeling: uit één cel ontstaan twee nieuwe cellen, die zich op hun beurt ook weer delen, etc. De celdeling wordt goed geregeld en gecontroleerd door erfelijk materiaal (DNA) dat in vrijwel elke cel zit.

Tijdens het leven staan onze lichaamscellen bloot aan allerlei schadelijke invloeden. Als er schade optreedt, kan deze meestal eenvoudig worden hersteld. Een cel kan in de loop van de tijd echter onherstelbaar beschadigd raken. Daardoor kan ook het erfelijk materiaal veranderen, met als gevolg dat deling, groei en ontwikkeling van zo'n cel ontregeld raakt. Dit leidt vervolgens tot overmatige celdeling, waardoor een gezwel of tumor ontstaat.

Dit kan in de darmen zijn. Zoals bij die persoon van 27 jaar, die je kent. Er zijn ontzettend veel factoren die invloed hebben op het wel of niet ontwikkelen van kanker. Bij 'slechts' 5 % van de kankergevallen speelt erfelijkheid een rol. In het geval van darmkanker is dit 5-10 %.

Bij niet-erfelijke darmkanker lijken omgevingsfactoren een rol te spelen. Met omgevingsfactoren bedoelen we onder andere ons voedingspatroon en leefstijl. Waarschijnlijk vergroot een Westers voedingspatroon en leefstijl de kans op dikkedarmkanker.

Dikkedarmkanker is één van de meest voorkomende kankersoorten in de Westerse wereld. In niet-westerse landen komt dikkedarmkanker veel minder vaak voor. Dat heeft meestal niets te maken met erfelijke aanleg: als bijvoorbeeld Indonesische mensen naar Nederland verhuizen, komt dikkedarmkanker bij hen binnen één à twee generaties even vaak voor als bij Nederlanders.

De risicofactoren van darmkanker:
- Poliepen in het slijmvlies van de darmwand.
- Chronische darmontstekingen (bv zoals bij de ziekte van Crohn).
- Weinig lichaamsbeweging.
- Overgewicht.
- Het voedingspatroon is van invloed op het ontstaan van darmkanker. Bijvoorbeeld het eten van rood vlees vergroot de kans en in nog grotere mate verkoold (verbrand) vlees.
- Roken.
- Overmatig alcoholgebruik.

Let wel: deze risicofactoren vergroten de kans op darmkanker. Mensen die aan AL deze risicofactoren voldoen kunnen toch door de mazen van percentages doorglippen en geen darmkanker ontwikkelen. Andersom gaat het ook op, mensen die zich van geen enkele risicofactor bewust zijn, kunnen onverhoopt toch darmkanker krijgen...

Meer lezen op darmkanker.info!