Kun je darmkanker krijgen van een blindedarmontsteking ?

Of kan het zo beginnen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
3.1K
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Wist je nog niet dat je tegenwoordig overal kanker van krijgt? Er kan nog geen dag voorbij gaan, en dan hoor je dat er weer iets nieuws is ontdekt waar je kanker van krijgt. Gelukkig maakt het dus niet meer uit dat ik rook, want als ik niet zou roken, krijg ik toch kanker van bijvoorbeeld een lekker bakje friet.

Antwoorden (4)

Als iemand een blindedarmontsteking heeft, wordt de blinde darm weggehaald. De blindedarmontsteking heeft geen invloed op darmkanker. Dat zijn twee gescheiden problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan natuurlijk wel darmkanker hebben als je last heb van je blindedarm, maar het heeft niets met elkaar te maken hoor.
12 jaar geleden
Nee. Een appendicitis veroorzaakt geen darmkanker, en is ook geen teken dat er iets anders gaande is in je darmen dan die ontsteking op die plek.
Wat darmkanker betreft: de risicofactoren zijn redelijk bekend en een deel kun je zelf beïnvloeden - het bekende rijtje: gezond leven, gezond eten, genoeg bewegen, niet roken en voor darmkanker specifiek: niet teveel 'bewerkt vlees eten, zoals gerookt en/of gezouten vlees, en matigen met rood vlees. Zeker geen verkoold vlees eten (zoals bij een barbecue kan gebeuren), niet teveel alcohol gebruiken.
Daarnaast zijn er factoren waarop je geen invloed hebt: 5-10% van de gevallen van dikkedarmkanker lijkt een erfelijke oorzaak te hebben.
Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans op darmkanker: 90% van de gevallen wordt gezien bij mensen ouder dan 50.
Vrijwel alle darmtumoren ontstaan uit darmpoliepen. Maar: de meeste poliepen worden nooit een kwaadaardige tumor, dus puur het hebben van poliepen is geen reden tot alarm (maar vaak wel reden voor regelmatige controles).
Wie eerder dikkedarmkanker heeft gehad, krijgt het vaak terug.
Wie een chronische darmontsteking heeft, heeft na ongeveer 10 jaar een licht verhoogde kans op dikkedarmkanker. Dat is dus iets heel anders dan een gelokaliseerde, acute ontsteking zoals een 'blindedarmontsteking'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verbrande voedingsmiddelen zijn natuurlijk niet goed maar darmkanker door rood vlees? Ik denk eerlijk gezegd dat nonsens is. Heb je effe? Lees dan de kritiek van Denise Minger op The China Study van de Campbelletjes eens: http://rawfoodsos.com/the-china-study/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn bronnen, ik heb het overgenomen van de Maag-Lever-Darmstichting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, weet ik wel maar dergelijke instanties kan ik echt niet serieus nemen. Die zitten tot minimaal een elleboog in de achterkant van de voedingsindustrie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En met de andere in die van de pillenboeren. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies. Het punt bij dergelijke onderzoeken is dat mensen wel meer eten dan rood vlees. Als, ik noem maar een voorbeeld, veel van dat vlees in margarine met transvetten gebakken wordt, of met zonnebloemolie, dan zouden die bakvetten de oorzaak heel goed kunnen zijn en krijgt rood vlees de schuld. Er wordt nogal eens verwezen naar The China Study, op zich een goed onderzoek dat echter verslagen is in een gelijknamig boek door vader en zoon Campbell, fanatieke vegetariërs, die alleen datgene uit het onderzoek gehaald hebben dat in hun kraam te pas kwam.
Korte antwoord: nee (zie eerdere reacties). Wel wordt in zeldzame gevallen na het verwijderen van een ontstoken blindedarm bij pathologisch onderzoek een kwaadaardigheid gevonden zoals bijvoorbeeld carcinoid. maar dat blijft een grote zeldzaamheid.