Hoe zien uitzaaiingen van een melanoom eruit?

Herken je dit door nieuwe ontstane moedervlekjes op je lichaam of moet ik aan iets anders denken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K

Het beste antwoord

De daadwerkelijke uitzaaiïng kun je niet zien.

De reden dat melanoom de meest ernstige vorm van huidkanker is, is dat het uitzaait in andere weefsels en organen dan alleen in de huid. Er kunnen door het hele lichaam tumoren ontstaan, en dát is wat zo gevaarlijk is. Niet de plek op de huid op zich, want zolang iets alleen in de huid zit, doet het weinig schade behalve aan de huid zelf.

Een mogelijk verdachte moedervlek herken je aan verkleuringen, groter worden, onregelmatige randen, veranderingen van vorm, makkelijk bloeden, een rode rand eromheen, jeuken, etc. Het plekje in de huid is alleen niet wat bedreigend is, maar de eventuele onzichtbare uitzaaiïngen zijn dat wél. Je herkent een mogelijk aanwezig melanoom dus aan een verdachte moedervlek (of soms ook helemaal niet, dat is het lastige) maar het is niet de moedervlek of de huidafwijking die gevaarlijk is, dat is het vanwege het feit dat het uitzaait in andere weefsels. Net zoals een top van de ijsberg die je ziet boven water niet gevaarlijk is voor je schip, maar het feit dat die ijsberg onder water vaak zoveel groter is, en je er tegenaan kunt varen omdat je het deel onder water niet kunt zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je mooie antwoord. Ik vroeg me eigenlijk af of het krijgen van "denkbeeldige" nieuwe moedervlekjes (denkbeeldig tussen haakjes want er zijn wel meer moedervlekjes maar ik twijfel of die er al waren of dat ze nu nieuw lijken omdat ik er meer op let) een teken is dat het uitzaait of niet. Het voorbeeld van je ijsberg is mooi en duidelijk. Dank je. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals mijn eerdere reactie al aangaf. Ik vond je voorbeeld mooi. Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Het is dus belangrijk om bij twijfel over moedervlekken en andere pigmentvlekjes zo snel mogelijk naar de huisarts of naar een dermatoloog te gaan om de plek te laten beoordelen. Het oude gezegde 'voorkomen is beter dan genezen' is zeker van toepassing op het melanoom.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ja er kunnen op andere plaatsen op de huid ook melanomen ontstaan, maar het grootste risico imvormen uitzaaiingen naar lymfknopen. Als er sprake is van verre uitzaaiingen in lymfeknopen wordt er meestal geconcludeerd dat de ziekte ongeneeslijk is.

Toegevoegd na 13 minuten:
De kans op uitzaaiingen in de hersenen is bij dit type kanker relatief groot. Aan de andere kant zaait de kanker niet zo vaak uit als het melanoom in een vroeg stadium ontdekt en verwijderd wordt.