Als albino ´negers´ zich mixen met blanke europeanen kunnen er dan toch licht getinte kinderen uit voort komen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K

Het beste antwoord

Ja dat kan, albinisme is erfelijk, maar een aantal vormen heeft twee albino ouders nodig om te overerven, dus dan zou een kind inderdaad donker kunnen zijn als het om 1 albino ouder zou gaan. De donkere ouder geeft namelijk de donkere genen door, en het albino-gen wordt dan niet actief
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ervanuitgaande dat jou theorie juist is, kan het juist niet. Tenzij de blanke europeaan een bruin gen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke vormen hebben twee albino-ouders nodig om een albinokind te krijgen? Lijkt me heel vreemd want dat zou betekenen dat ook alle grootouders albino moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pelle Nee, dat zijn repressieve genen, die zich alleen uiten als beide ouders zo'n gen hebben.
@joostje nee, het albino gen is niet het gen wat de eigenschappen overerft dat donkere huidskleur overbrengt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef eens een linkje voor die repessieve genen bij albinisme? En nog eens: dan zijn dus de opa's en oma's ook albino en die daarvoor ook en daarvoor.... Serieus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die zijn dragers van het gen, maar hebben het zelf niet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Albinism
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij zegt dat er vormen zijn waarbij je alleen een albino bent als beide ouders albino zijn, dan moeten alle vier de grootouders toch ook een albino zijn? Hoe zijn anders die ouders albino geworden (die hebben toch ook 2 albino ouders nodig?).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle Hij bedoelt dat beide ouders drager zijn, niet dat allebei de ouders albino moeten zijn. Als dat zo zou zijn klopt je aanname inderdaad, dat dan ook de grootouders allemaal albino zouden moeten zijn. De meeste vormen van albinisme zijn recessief, dat betekent dat beide ouders op zn minst drager moeten zijn.
Er zijn echter ook heel zeldzame dominante vormen van albinisme, daarvoor hoeft slechts 1 van de beide ouders het te hebben, en de ander niet eens drager te zijn. Dat staat ook in het wiki artikel van mendelson

Andere antwoorden (1)

Het antwoord van mendelson is gewoon goed, maar ik zal het nog even anders verwoorden (misschien duidelijker)

De genen die je ras bepalen, en het huidtype (+ pigment) dat bij dat ras hoort, zijn totaal verschillend van het gen voor albinisme (dat inderdaad recessief, niet repressief, is).

Het kind is waarschijnlijk geen albino, omdat de kans klein is dat het van de blanke ouder ook het gen voor albino overgedragen krijgt (het moet van beide ouders het recessieve gen overgedragen krijgen).

Maar er worden wel degelijk ook genen overgedragen die het ras bepalen (een ras is geen enkelvoudige genetische eigenschap maar een samenstel van heel veel genen, vandaar dat je mengvormen krijgt bij nageslacht).
Het kind zal dus waarschijnlijk gewoon een niet-albino halfbloedje worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
J0ve; mendelson zegt: 'maar een aantal vormen heeft twee albino ouders nodig om te overerven' Dat snap ik niet, bedoelt hij niet dat beide ouders een gen moeten hebben voor albinisme dan? Als het wel klopt moeten alle grootouders ook albino zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die opmerking klopt inderdaad niet nu je het zegt. Ik denk dat mendelson het wiki artikel niet goed heeft gelezen. Er zijn wel dominante vormen van albinisme, maar dat betekent juist dat een kind albinisme overerft van maar 1 ouder, terwijl de andere ouder niet eens drager is. De meeste vormen van albinismen zijn gewoon recessief, dat wil zeggen dat beide ouders minstens drager moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfft, thanks. Ik begreep er al niks van... Kun jij mijn vraag dan even verduidelijken bij mendelsons antwoord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat bedoelt hij met 'repressieve genen'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
recessief denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat dacht ik ook al bestaan repressieve genen wel....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Serieus? Dat stukje ben ik dan vergeten. Of misschien was ik ziek tijdens dat college :P Zijn dat genen die de uitdrukking van andere genen onderdrukken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL... ja zoiets:
Ook de vlinders op Charlat’s Polynesische eilanden zagen mannen wel zitten. Ze ontwikkelden volgens de bioloog “repressieve genen”, die de invloed van de Wolbachia-bacterie onderdrukken. Dat ging razendsnel: ‘we denken meestal dat evolutie honderden of duizenden jaren nodig heeft’, zegt Charlat’s medeonderzoeker Gregory Hurst. ‘Maar in dit onderzoek verliep de aanpassing echt in een oogwenk.’ http://www.kennislink.nl/publicaties/vlinders-houden-van-mannen