Als je ziek bent, en je maakt gebruik van je computermuis of hoofdtelefoon. Kun je dan weer ziek worden door het na de ziekte weer aan te raken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Het beste antwoord

Gelukkig werkt het immuunsysteem over het algemeen zo goed, dat als je een keer ziek bent geweest van één virus, je niet meer ziek wordt van precies hetzelfde virus.

Het zit namelijk zo: als je verkouden wordt, heb je een virus binnen gekregen. Je witte bloedcellen werken hard om dit virus onschadelijk te maken, door antistoffen aan te maken. Het duurt een tijdje voordat er de juiste antistoffen zijn gemaakt, dus dan ben je een tijdje uit de running. Die antistoffen gaan op het virus zitten, en dan kunnen witte bloedcellen het virus als het ware opsmikkelen. Als je nog eens in aanraking komt met dat zelfde virus, weten je witte bloedcellen welke antistoffen ze moeten aanmaken, en kunnen dan sneller reageren, meestal nog voordat je (ernstige) ziekteverschijnselen krijgt. Het kan zijn dat je nog eens een beetje snotterig wordt, maar een echte, zware verkoudheid met alles erop en eraan krijg je niet meer. In ieder geval totdat er een nieuw verkoudheidsvirus is ontstaan.

Je wordt dus zelf hoogstwaarschijnlijk niet nog een keer ziek als je een apparaat aanraakt waar je een snotterige hand op hebt gebruikt. Wat wel kan gebeuren, is dat iemand anders ziek wordt na gebruik van je muis, zonder dat ze met jou persoonlijk in contact zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dat betekent dat als je eens per jaar ziek wordt dat er ieder jaar nieuwe virussen zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is precies wat ik zeg. Elk jaar komt er een nieuw virus uit. Ze zijn maar een heeeeeeel klein beetje anders dan die van het jaar daarvoor, maar toch anders genoeg voor een nieuwe verkoudheid.

Andere antwoorden (2)

Het ligt er maar aan. Stel je hebt een schimmelinfectie aan je oorschelp, en je hebt een hoofdtelefoon met oortjes die sponzig zijn en vol zitten met viezigheid.
Je laat je infectie behandelen, en de hoofdtelefoon bewaar je intussen op een vochtige, warme plek. Dan kun je jezelf herinfecteren als je die hoofdtelefoon weer op je oren zet.
Maar als je verkouden bent, je hand voor je mond houdt als je niest en met die hand verder muist, dan word je later zelf niet ziek van die muis. Los van de vraag hoelang een virus kan blijven leven op een computermuis, kun je ook maar 1 keer ziek worden van dat specifieke virus.
Nies jij uitgebreid spetters en klodders in je hand, ga je dan muizen en komt 5 minuten later iemand die muis hanteren, dan kan diegene misschien wel geïnfecteerd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee

Normaal indien je een virus binnen krijgt zal het immuunsysteem je T cellen (brein van de witte bloedcellen) het virus bekijken inspecteren en antistoffen aanmaken dan pas zullen de gewone witte bloedcellen het virus gaan aanvallen dit duurt gemiddeld 3 tot 4 dagen.

Daarna zullen de witte bloedcellen de virussen direct herkennen en wordt je niet ziek het zal dan ook direct uitgeschakeld worden.

Maar laat ons zeggen dat het virus het zelfde virus weer binnen krijgt door je muis aan te raken maar ondertussen ook een andere virus binnen hebt die niet echt schadelijk is maar wel muteert met dat virus van de muis, zou je wel weer ziek kunnen worden.

Want dan is het virus toch weer anders en begint alles weer opnieuw zoals in de eerste gedeelte wat ik je vertelde.

Maar echt dezelfde virus weer binnen krijgt moet deze normaal gezien direct je virus aanvallen en wordt je niet ziek.

Zo werkt een vaccinatie ook dus, je krijgt ene spuitje met bijna doden virusene ze inspecteren het en maken antistoffen aan. Krijg je dan zo'n virus binnen wordt het direct herkend en opgeruimt.

Buiten indien het ene nieuwe virus is door mutatie die nog niet in het prikje zat wordt je dus wel ziek.

Hopelijk heb ik het ene beetje duidelijk kunnen uitleggen.

Groetjes Ritchie