Waarom gaan mensen met griep naar de huisarts?

Ik lees in het nieuws dat er momenteel een griepepidemie heerst. Dat wordt gebaseerd op het aantal mensen dat met griep naar de huisarts gaat. Ikzelf ben nog nooit met griep naar de huisarts geweest.
Wat kan een reden zijn om met griep naar de dokter te gaan? Veel meer dan rust adviseren kan hij niet doen, lijkt me.

Toegevoegd na 15 minuten:
Even los van kwetsbare personen, dan.

12 jaar geleden
in: Ziekten
2.8K

Het beste antwoord

Er zijn mensen die gaan voor elke scheet die dwarszit naar de huisarts ; daarom is het er ook altijd zo druk.

Het is gewoon een beetje zo gegroeid ; als er wat is, ga je naar de dokter, en die lost het op. Valt in de praktijk vaak tegen, want de meeste huis- tuin- en keukenaandoeningen gaan inderdaad vanzelf weer over, maar toch doen veel mensen het. En ergens ook wel terecht : je bent zelf GEEN arts, dus je kunt zelf ook niet altijd constateren / diagnosticeren dat het griep is. Veel klachten die mensen 'een griepje' noemen zijn gewoon verkoudheden, en als ze dan een keer ECHT griep hebben, schrikken ze zich een hoedje. En de symptomen kunnen wel degelijk ook bij ernstiger kwalen voorkomen.

Met name bij oudere mensen en mensen met een minder goede gezondheid, kan griep ook snel tot complicaties leiden, en ook dat is een reden tijdig naar de huisarts te gaan. Soms is er wel aanvullende / ondersteunende medicatie nodig., Tegen diarree / uitdroging of (dreigende) longontsteking bijvoorbeeld.

Maar het blijft maar een schatting hoor ; meer dan de helft van de mensen met griep gaat inderdaad niet (meteen) naar de huisarts, belt even, of ziekt het uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke +

Andere antwoorden (5)

In de meeste gevallen verloopt een griepinfectie onschuldig. In de volgende gevallen is het echter raadzaam om uw huisarts te raadplegen:
u heeft last van benauwdheid of een piepende ademhaling.
u heeft last van een heftige, bonkende hoofd- of kaakpijn, die erger wordt bij het voorover buigen (bukken met het hoofd tussen de knieën).
u heeft last van (het ophoesten van) veel slijm.
u heeft al langer dan vijf dagen koorts (de temperatuur gemeten in de anus is 38,5 graden Celsius of hoger).
u maakt een tweede periode met koorts door, nadat de koorts een aantal dagen weg is geweest.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1886/griep-en-verkoudheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Griep bij jonge kinderen en ouderen is letterlijk levensgevaarlijk. Bij de groep ertussen kunnen andere ziektes of aandoeningen in combinatie met griep weer heel gevaarlijk zijn en dan heb je nog de complicaties die bij de griep kunnen komen.

Verder heb je mensen die van de bedrijfsarts na een aantal dagen naar een dokter MOETEN en we hebben nog een groep die het gewoon niet vertrouwt en naar de huisarts gaat (kan ten onrechte zijn of niet).

Toegevoegd na 1 minuut:
Jonge kinderen moest zijn: jonge baby's.

Toegevoegd na 1 uur:
Stom, nog een belangrijk argument vergeten: mensen BELLEN de huisarts, maar krijgen de assistente. Willen een afspraak, assistente vraagt waarom, ze presenteren hun griepklachten en assistente geeft advies. Deze mensen worden wel genoteerd als zijnde contact met huisarts ivm griep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke plus! Échte griep kan heel gevaarlijk zijn.
Helaas zijn er altijd nog mensen die denken dat elke vorm van koorts en hoesten griep is...Maar echte griep is voor sommige doelgroepen hartstikke gevaarlijk, en soms zelfs dodelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Er zijn al verschillende redenen genoemd waarom mensen vaak bij de huisarts terecht komen met griep. Daar wil ik nog aan toevoegen dat de huisarts er niet uitsluitend is om medische problemen op te lossen. Een taak van de huisarts is ook om mensen gerust te stellen. Het moge duidelijk zijn dat hier de telefonische consulten uitkomst kunnen bieden om niet al te veel kosten te genereren.

Een meespelende factor is denk ik ook dat wij onze samenleving zo hebben ingericht dat we overal specialisten voor in het leven roepen bij een lichte twijfel. Oftewel het is aangewend om maar te stellen dat we het zelf toch niet weten "want we zijn geen arts". Dit heeft alles te maken met het streven naar een zo veilig en beheersbaar mogelijke samenleving en het inbouwen van zekerheden. Wat op zijn beurt weer mogelijk is gemaakt door economische groei en welvaart. Oftewel omdat het financieel kon, zijn we het meer en meer gaan doen, net als alle andere welvarende landen.

even kort door de bocht he
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vele mensen denken dat Griep niet zo erg is.
Maar elke griep kan dodelijk zijn.
Indien je naar de huisarts gaat zien ze ook in welke mate je griep hebt of je te hoge koorts maakt dat de persoon misschien opgenomen moet worden in ziekenhuis.

Griep is een virus deze kan zich muteren in een nieuwe virus die nog niet bekend is en meer schade kan aanrichten soms tot de dood.

Ik raad altijd aan mensen met de griep naar de huisarts te gaan, je weet nooit in hoeverre je echt ziek bent, soms kan het vrij snel gaan en gevaarlijk zijn voor de persoon.

Ook kan de huisdokter iets voorschrijven om de pijn wat te verlichten wat ook veel aangenamer is je ziekte door te kunnen komen.

Groetjes Ritchie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik na 11 dagen griep nog steeds niet beter ben en me nog beroerd voel. Dus als griep te lang duurt. En ik nog steeds benauwd ben.