Wat is een rhesus-kind?

De persoon was verstandelijk gehandicapt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
4.9K

Het beste antwoord

. Een enkele keer komt het namelijk
voor dat er tijdens de zwangerschap wat
bloed van de baby naar de moeder is ‘gelekt’, en dat de moeder antistoffen maakt.
Zijn er in de dertigste week van de zwangerschap antistoffen zichtbaar in het
bloed – wat zelden voorkomt – dan wordt
de baby intensief gevolgd. De moeder
breekt dan het bloed van haar baby af,
die al in de baarmoeder ernstige, soms levensbedreigende bloedarmoede kan krijgen. Soms krijgt een rhesusbaby al in de
baarmoeder een bloedtransfusie met rhesusnegatief bloed. Dat kan in Nederland
alleen in Leiden.
fremar
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het belang van de rhesusfactor is zeer groot in de verloskunde. Het is nog niet zo lang mogelijk om door middel van een injectie te voorkomen dat een kindje zwaar gehandicapt geboren wordt of overlijdt, omdat de moeder rhesus-negatief is en de baby rhesus-positief.
Wanneer een rhesus-negatieve vrouw zwanger is van een rhesus-positieve man, dan kan een kind van hen rhesus-positief zijn. Dat kan aanleiding geven tot de vorming van antistoffen, wanneer bloed van de moeder in contact komt met bloed van de baby. Die antistoffen gaan dan cellen vernietigen en de baby krijgt bloedarmoede. Als die ernstig wordt hoopt zich vocht op in de buik en rond de longen van het kindje. Het product wat vrijkomt door de vernietigde cellen heet bilirubine. Dat veroorzaakt geelzucht, en ook onherstelbare schade aan de zenuwen in de hersenen.

Een rhesusfactor is een antigeen dat voorkomt in de rode bloedcellen van de meeste mensen (85%) (Rh-positief), terwijl het bij de anderen geheel ontbreekt (Rh-negatief).
Amadea
12 jaar geleden
Nog even een aanvulling op de al goede antwoorden. Tegenwoordig worden moeders met resus negatief bloed goed gecontroleerd tijdens hun zwangerschap.
Na de bevalling wordt door bloed afname via de navelstreng de bloedgroep van de baby vastgesteld. Heeft de baby positief bloed, dan krijgt de moeder een zgn. anti-D injectie.
Bij een volgende zwangerschap zal het bloed van de moeder het ' vreemde' bloed van de baby niet herkennen waardoor er weinig tot geen antistoffen gemaakt worden.
In principe zijn de bloedsomloop van moeder en kind gescheiden, maar het kan gebeuren dat er toch wat bloed van de baby bij de moeder komt, met name bij de bevalling of, wat vaak vergeten wordt een miskraam.
Door de uitvinding van de anti-D injectie komt de geboorte van zgn resus babies nauwelijks meer voor.