ik moet me galblaas laten verwijderen ,risico om weer trombose te krijgen verhoogd door eerder doorgemaakte trombose?

Heb hevige galblaaskoliek gehad en nu nog erg last ervan.
ik heb 2 jaar geleden trombosebeen en longembolieén gehad,ik heb dan nu ook een verhoogd risico op nogmaals trombose te krijgen als ik geopereerd moet worden is mij toen verteld,een knieoperatie willen ze daardoor niet gaan uitvoeren ,is dit risico ook hoger als de galblaas word verwijdert door middel van een kijkoperatie(laparoscopie)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Antwoorden (3)

Trombose kun je krijgen bij lange vluchten in een vliegtuig, bij bedlegerigheid en na een ingreep. Je krijgt dan ook spuitjes in de buik hiervoor, Fraxiparine. Iedereen loopt risico op het ontwikkelen van een trombose. Tegenwoordig is dit goed te behandelen. De bedlegerigheid is niet meer als vroeger, enkele uren na een ingreep moet je al weer naast het bed. Hoe kleiner de ingreep (duur) hoe minder risico je loopt, maar je loopt risico. Maar dat zal een arts je ook vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja weetik,dit is niet mijn vraag,ik heb al een trombose doorgemaakt door gipsbeen,en longembolieen daarop.
hierdoor heb ik nu verhoogde kans op nogmaals trombose,daarom mijn vraag of deze door een kijkoperatie ook extra verhoogd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar wel bedankt voor je reaktie hoor.
Het zal er deels ook aan liggen wat de reden van de tromboses was.
Bij een knieoperatie kun je niet direct je bed weer uit (en immobiliteit is gevaarlijk als je geneigd bent tot trombose), bij een galoperatie wel.
Overleg met je arts of het risico op trombose verhoogd wordt en of je eventueel preventief (meer) antistollingsmiddelen moet (gaan) gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens langdurige (bed)rust stroomt het bloed trager, zoals na een galblaasoperatie. Er bestaat dus een kans dat trombose terugkomt, maar die kans is klein.