Wie kent meer over het syndroom van Gaisbock?

Weet iemand iets meer over het syndroom van Gaisbock? Ik vind zo weinig info hierover en het is vaak in het Engels, weet iemand iets meer hierover???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2K

Antwoorden (3)

Polycythaemia rubra hypertonica
Toename van het aantal rode bloedcellen in het bloed met verhoogde bloeddruk, zonder zwelling van de milt

Synoniem voor Polycythaemia rubra hypertonica:
Syndroom van Gaisbock

Verder dan dit kom ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belangrijkste kenmerk van het Syndroom van Gaisböck is een tekort aan bloedplasma. Dit syndroom komt vooral voor bij zwaarlijvige mannen van middelbare leeftijd; er wordt een verband vermoed met roken en hoog alcoholgebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het syndroom van Gaisbock wordt gekenmerkt door secundaire polycytemie, dat is een abnormale toename van het aantal rode bloedcellen in het bloed. Het komt vooral voor bij mannen van middelbare leeftijd (tussen de 40 en de 60) die te veel calorieën binnen krijgen, en de kans erop wordt groter als zij roken. Men vermoedt dat stress het syndroom kan uitlokken.
Je ziet (lichte) zwaarlijvigheid, hoge bloeddruk, stroperigheid van het bloed, hoge cholesterolwaarden en last van vochtophoping in het lichaam (er worden plaspillen voorgeschreven). Er is grote kans op ontwikkeling van cardiovasculaire complicaties (hart- en vaatziekte), omdat het verdikte bloed een goede doorgang door de kleine bloedvaten belemmert. De patiënt moet ogenblikkelijk stoppen met roken om erger te voorkómen. En hij/zij moet afvallen.

De eerste symptomen zijn: je zwak voelen, moe zijn, hoofdpijn hebben. Dan ga je kortademig worden, je licht in het hoofd voelen. Je kunt last krijgen van lichtflitsen in de ogen, blinde vlekken, vervormingen. Brandende handen en voeten, wondjes en tandvlees die snel gaan bloeden. Veel last van jeuk na een douche of bad.
Pijn op de borst. Een vaak rood wordend gezicht, maar het wordt blauw na inspanning. Een piep in de oren kan optreden (tinnitus).
Er wordt bloed afgenomen om het aantal rode bloedcellen te verminderen. Aspirine en histamine kunnen helpen om de bijverschijnselen dragelijk te maken. Als de onderliggende oorzaken verholpen zijn zal de patiënt genezen.
Amadea