Als je niet verkouden wilt worden, helpt het dan om mensen die al verkouden zijn niet bij je thuis uit te nodigen?

Mijn schoonmoeder is bang om verkouden te worden. Mijn vrouw en dochter zijn momenteel een beetje verkouden. Nu wil mijn schoonmoeder liever niet dat mijn vrouw en dochter bij haar in huis komen zo lang die verkouden zijn. Ze is bang dat ze dan aangestoken wordt. Ze gaat wel dagelijks boodschappen doen en heeft op andere manieren contact met andere mensen.

Vergroot het contact met mijn verkouden vrouw en dochter de kans dat mijn schoonmoeder ook verkouden wordt? Of zit zo'n virus gewoon 'in de lucht' en kun je er weinig tegen doen om het tegen te houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
6.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is wel een goede smoes, hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie zou je de verkoudheid kunnen weren door mensen die verkouden zijn te mijden (dus niet op visite vragen) maar er zijn zoveel plaatsen (in de winkels) waar je een verkoudheid op kan doen dat het eigenlijk niet te doen is.
Als je schoonmoeder zwak van gezondheid is dan zou ik vrouw en dochter zeker bij haar weghouden in de periode dat ze verkouden zijn, maar als ze gewoon goed in staat om boodschappen te doen, dan loop te daar net zo veel kans om verkouden te worden.
Misschien niet zoenen met de verkouden personen. Want met zoenen en ook handjes geven besmet je sneller.

Het beste antwoord

Verkoudheid geef je al door een dag voor dat je zelf verkouden bent. Zo lang je verkouden bent, ben je ook besmettelijk.

De besmetting geef je door door te hoesten, waardoor de virussen in de lucht komen, die anderen inademen. Dit is niet zo'n effectieve weg voor de virussen, want vaak krijg je dan weinig binnen.

Veel effectiever zijn de handen en ander contact (zoenen bijv.). Als iemand die verkouden is met zijn handen aan het gezicht zit en een ander een hand geeft of met de besmette hand iets aanraakt en vlak daarna een ander dat vlak aanraakt. worden veel meer virussen doorgegeven. En met je handen raak je veel meer aan dan je zelf denkt.

Je wordt maar één keer verkouden van het specifiek virus. Maar elk jaar zijn er weer nieuwe.
Als je een verkoudheidsvirus binnen krijgt dat anders is maar lijkt op een vorig virus wordt je wel ziek, maar niet altijd merkbaar. Dat betekent dat je dan met jouw virus wel ander kunt besmetten, zonder jezelf ziek te voelen.

Hoe ouder je bent hoe meer virussen je bent tegen gekomen, hoe minder last je krijgt van je verkoudheid. Echter als je heel oud bent (waar ligt de grens?) neemt je weerstand af en kun je weer meer last krijgen van o.a. verkoudheid. Ook bij bepaalde ziektes (o.a ontregelde diabetes) neemt je weerstand af en kan verkoudheid sneller of heviger toeslaan.

Als je nooit verkouden wilt worden en elk risico wilt uitsluiten zorg dan dat je nooit contact hebt met mensen en raak niets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het kwaad is al geschied als je verkouden bent.
Dus er is geen enkele reden om ze niet uit te nodigen.
Overal kun je een verkoudheid oplopen of het nu op straat is of in de winkel je kunt er niets aan doen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo is het kwaad al geschiedt? De schoonmoeder heeft de afgelopen dagen geen contact gehad met de verkouden familie en zolang ze besmettelijk zijn kunnen ze het doorgeven. Als ze ze nu eergisteren ook een dag op bezoek heeft gehad kun je zeggen: het kwaad is al geschiedt (de besmetting heeft al plaatsgevonden).
De virussen zitten overal, als je echt niet verkouden wilt worden moet je in een steriele cabine gaan zitten. maar zelfs dat geeft geen zekerheid, als je net tevoren besmet bent geraakt, dan moet je ook daar je zakdoeken niet vergeten mee naar toe te nemen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om het verkleinen van je kans. Je moet nu eenmaal boodschappen doen tussen september en mei maar bezoek ontvangen wat ook volgende week kan hoeft niet en zo verklein je de kans om ziek te worden.
Ja en nee. Als je verkouden word heb je last van 1 virus waarvoor je na je koutje je hele leven immuun bent. Maar er zijn ontelbaar varianten van het virus,.. Dus de andere kan je nog oplopen. Dus wie weet heeft je moeder net die variant al gehad en maakt het niks uit.

Maar binnen in huis, zeker wanneer slecht geventileerd word is de kans op besmetting groter. Mij lijkt het alleen dat in een drukke rij bij de kassa de kans ook redelijk aanwezig is, maar dat is een invulling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkoudheid krijg je inderdaad door besmetting. Door handen geven maar ook door met verekouden mensen in één ruimte te zijn.
Uw schoonmoeder heeft wel gelijk met haar angst.
Meer over verkoudheid:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar als je normaal gezond bent en een verkoudheid best aan kan, hoe vervelend ook, lijkt het mij zinloos om het proberen te voorkomen. Wel wordt mensen die bijvoorbeeld zware medicijnen (Chemokuur) gebruiken die weerstandverlagend zijn aangeraden om contact met mensen met besmettelijke aandoeningen (waaronder dus verkoudheid) te vermijden. Maar als je normaal gezond bent, is het volgens mij het beste om verkoudheden niet angstvallig proberen te voorkomen. Bij iedere verkoudheid die je krijgt, bouw je ook weer een stukje weerstand op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het helemaal niet zinloos. Iemand in huis uitnodigen die verkouden is vergroot je kans veel en veel meer dan die halve minuut bij de kassa. Weerstand opbouwen als argument is onzin. Sommige mensen vinden het gewoon niet fijn om een aantal dagen ziek te zijn en boodschappen doen moet nu eenmaal maar je kunt best een keer een bezoekje uitstellen. Het is echt niet zo dat hoe meer verkoudheden je gehad hebt hoe minder je er krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan net zo ziek worden van dat ene halve minuutje bij de kassa als van een langer huisbezoekje van een verkouden iemand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar de kans DAT je ziek wordt is kleiner bij dat halve minuutje.
Je kunt de virussen alleen doorgeven vòòrdat je verkouden wordt. Als men al verkouden is niet meer. Je kunt die mensen dus prima uitnodigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt niet, ook tijdens je verkoudheid ben je besmettelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, echt foute informatie! Mensen die verkouden zijn, zijn besmettelijk vanaf het moment dat de klachten ontstaan aan neus of keel. Na een paar dagen vermindert de besmettelijkheid. Tja meestal duurt een verkoudheid ook maar een paar dagen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkoudheid is ook besmettelijk als je nog geen verschijnselen hebt. Je creeert dus een soort schijnveiligheid door alleen maar verkouden mensen met verschijnselen te mijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, mijn bovenstaande opmerking klopt niet. Volgens alle betrouwbare bronnen is verkoudheid inderdaad pas besmettelijk wanneer de neus - keelklachten beginnen. Weer wat geleerd!
als je ouder wordt is je weerstand minder ,dus sneller vatbaar ,ik raad haar aan als de r in de maand zit ,om echinaforce tabletten te slikken voor een betere weerstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je verkouden bent ben je besmettelijk
Ik ga zelf niet naar mensen toe die zwak zijn als ik verkouden ben.

Dat je schoonmoeder wel boodschappen gaat doen is normaal. Ze kan niet geisoleerd gaan zitten. Lijkt me overdreven. Maar voorzichtigheid kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan de mensen wel uitnodigen die bijna van hun verkoudheid af zijn, daardoor krijg je verzwakte virussen in huis, die normaal gezien je lichaam makkelijk aan kan. Het werkt zoals een inenting.
Elke soort verkoudheidsvirus krijg je normaal gezien maar één keer, want dan maakt je lichaam antistoffen aan.
Helaas bestaan er zoveel verkoudheidsvirussen, die elk jaar muteren, dat er altijd wel één bij zit die je nog niet gehad hebt en toch nog verkouden wordt.
bv: een dokter wordt bijna nooit ziek omdat hij juist zoveel virussen en bacteriën tegenkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het virus kan je oplopen via de lucht waar een zieke heeft gehoest of/ en geniest.
Maar ook via huidkontakt, hand geven, geld aannemen, openbaar vervoer, boodschappenwagentje, deurkrukken, zelfs via de post die je krijgt, als de postbezorger ook ziek is, dus is het overal mogelijk waar mensen zijn, of zijn geweest.