Is het goed om te sporten als je griep hebt?

Ik heb nog niet echt de griep, maar ben flink verkouden, heb opgezette klieren en spierpijn.
Is het verstandig of zelfs goed om dan toch te gaan sporten? Of kan ik het beter een paar dagen laten.

Ik lees vooral hier vragen en antwoorden over dat je ná de griep een paar dagen niet zou moeten sporten, maar niets over tijdens de griep. Vandaar deze vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beterschap! Er zijn geen onderzoeken bekend waarbij je zieker wordt als je bij verkoudheid, spierpijn e.d. naar buiten gaat. Zelfs niet met koorts, hoewel dat vervelend kan zijn. Momenteel is het erg koud en droog buiten. Hierdoor droogt je keel ook sneller uit en kunnen de klachten toenemen. In feite gaat het er om hoe je je voelt. Als je je al beter voelt kan je natuurlijk best voorzichtig sporten. Overdrijf het echter niet, dat is gewoon niet prettig en als je spierpijn hebt maak je dit wel erger. Wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld een half uur wandelen in plaats van een half uur te sporten. Of als je een uur sport, een uur wandelen. Dat is net zo goed voor je conditie.

Het beste antwoord

Bij de vraag wel of niet te gaan sporten moet men een onderscheid maken tussen een (eenvoudige) verkoudheid of griep met algemene verschijnselen. De Vereniging voor Sportgeneeskunde heeft een aantal punten opgesteld bij de vraag al dan niet te gaan sporten met een verkoudheid of bij griep:

Je dient de beslissing om wel of niet te gaan sporten te nemen voordat u een pijnstillend of koortsverlagend middel hebt genomen (bijv. paracetamol, aspirine)
Bij een eenvoudige neus- of keelverkoudheid kan het geen kwaad om te gaan sporten; hierbij geldt wel de regel dat er geen echte koorts en/of spierpijnachtige klachten (zijn) op(ge)treden.
Er wordt aangeraden bij een verkoudheid met lokale verschijnselen de eerste drie dagen niet al te intensief te gaan sporten.
Bij koorts, spierpijnen en/of een verhoogde hartslag wordt het afgeraden om te sporten in welke vorm dan ook.
Virusinfecties kunnen niet met antibiotica behandeld worden. Er zit dus niets anders op dan goed uit te zieken. Men neemt de volgende stelregel: een koortsperiode van bijv. 3 dagen, dan nog eens 3 dagen wachten alvorens u weer begint met (rustig) sporten.
Wanneer er alleen lokale klachten zijn (hoofdpijn, keelpijn) mag u wel een pijnstillend middel nemen voor u gaat sporten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Geef je lichaam gewoon even rust,waarom zou jij je nu extra gaan vermoeien als je niet lekker bent.
Je conditie is zo weer op pijl hoor, als je weer beter ben.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wilde plussen, maar gaf per ongeluk een min... Sorry! Ik maak het goed bij een ander antwoord, mits waardevol dan hè. ;)
burgos
12 jaar geleden
Ok hoor
Ten eerste beterschap.
Als je ziek bent moet je veel transpireren. Dan zweet je namelijk je griepje eruit.
Toch is het wel verstandig dan geregeld je tempratuur op te nemen. Bij ziekte heb je namelijk een verhoging van je lichaamstemperatuur die heb je ook met sporten. Dit is niet zo heel erg, maar wordt deze te hoog kunnen enzymen onherstelbaar beschadigd worden, en dat is natuurlijk de keer zijde.

Mijn advies sport lekker (zolang je dat kan), maar als je verhoging hebt niet sporten en lekker onder de wol om het daar eruit te zweten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet doen. Het feit dat je ziek bent geeft aan dat je lichaam ergens tegen protesteert. Dat betekent dat je eerst moet uitzieken, vitamientjes eten en rust houden. Als je gaat sporten tijdens een griep dan vraag je echt teveel van je lichaam. Als je koorts hebt kan het zelfs gevaarlijk zijn als je gaat sporten. Ik kan mij er ook helemaal niets bij voorstellen dat jij plezier hebt in sporten als je griep hebt :)
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je geen griep of aankomende griep. Griep komt namelijk meestal snel opzetten, binnen twee uur ben je flink ziek, dan is sporten niet meer mogelijk.
Luister naar je lichaam, je hebt spierpijn, lijkt mij genoeg reden om je spieren rust te gunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk heb je geen griep maar een verkoudheids virus.
heb je wel griep, dan wil je maar een ding, in bed liggen en slapen, zelfs de rit naar de W.C. is dan eigenlijk al te veel.

Dus ben je verkouden, zou het maar gewoon proberen, lekker rustig aan, als het niet gaat, merk je dat heus wel.
Mogelijk knap je er ook van op, omdat je hele lichaam optimaal aan het functioneren is.

Dus gewoon proberen en rustig aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens, Als je griep hebt, dan denk je niet meer aan sporten ;O)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dan wel het laatste wat je wil. ;o)
Je lichaam is de juiste raadgever in dit soort gevallen. Luister naar je lichaam. Als jij je goed genoeg voelt om te sporten, kun je het gewoon doen. Als jij er tegenop ziet om te sporten in deze situatie, moet je het niet doen. Luister naar je lichaam! Het is niet gevaarlijk om te sporten als jouw lijf aangeeft dat het het aankan. Ben je te vermoeid, dan moet je jezelf de benodigde rust gunnen. De kans dat je nog zieker wordt van intensief sporten bestaat dan.

Dat jij je überhaupt afvraagt of je mag gaan sporten geeft overigens al aan dat je geen griep hebt/krijgt. Mensen zeggen vaak dat ze griep hebben, maar met een echte griep ben je echt hondsziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb altijd gesport als ik flink verkouden was. (kwam niet heel vaak voor hoor). Maar omdat ik teamsporten deed, wilde ik niet uitvallen. Als je echt griep hebt, lig je plat. En ik herinner me dat het me goed deed.
Dus met een beetje verhoging en zin om toch mee te doen, zou ik het gewoon doen. Maar als je eigenlijk geen zin hebt, ..... afbellen.
Bronnen: