is buikgriep besmettelijk?

mijn vader heeft buikgriep kan ik het nu ook krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft God de Vader buikgriep? O jee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha heftig he.

Antwoorden (4)

Ja buikgriep is besmettelijk. De kans dat jij het ook krijgt is aanwezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, helaas is buikgriep zeer besmettelijk. De belangrijkste virussen die buikgriep veroorzaken zijn de norovirussen en het rotavirus. Vooral door norovirussen worden veel mensen besmet, deze virussen zijn namelijk zeer besmettelijk. Wanneer je buikgriep hebt, dan zit je braaksel en diarree vol met deze virussen. Wanneer een ander met deze virussen in aanraking komt, dan kan deze persoon heel makkelijk besmet worden.
Je kan al besmet worden door iets met je handen aan te raken wat besmet is en dan je handen naar je mond te brengen. Het is dus belangrijk om goed je handen te wassen.
Ook door verkeerd voedsel kan je een buikgriep krijgen. Soms valt eten verkeerd of kan je er niet goed tegen. Maar het kan ook voorkomen dat er bactiëren in je eten zitten die buikgriep kunnen veroorzaken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de salmonella bacterie. Deze kan je binnenkrijgen als je kip eet die besmet is of rauwe eieren. Ook van bedorven voedsel kan je buikgriep krijgen. Een buikgriep die wordt veroorzaakt door een bacterie is vaak heftiger dan een buikgriep die veroorzaakt wordt door een virus.
De kans dat jij ook buikgriep krijgt is daarom ook aanwezig als jij en je vader hetzelfde voedsel eten.
Amadea
12 jaar geleden
Ja, jij kunt het ook krijgen, maar dat hoeft niet persé het geval te zijn. Zoals hierboven al gemeld werd is persoonlijke hygiëne erg belangrijk. Ook het sanitair moet goed schoongehouden worden. Maar de belangrijkste reden of jij ook buikgriep krijgt ligt bij jou. Het is besmettelijk, maar als jij voldoende weerstand hebt dan zal je het niet krijgen. Zorg dus maar goed voor jezelf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er in huis twee toiletten aanwezig zijn, zou de buikgrieppatiënt één van beide moeten gebruiken zolang hij ziek is. Dat is natuurlijk het allerbeste om besmetting te voorkomen.
Is dat niet mogelijk, dan moet er erg hygiënisch gehandeld worden en bijvoorbeeld met Dettol ontsmetter worden gewerkt. Goed handenwassen en een paar maal per dag de toilet reinigen.