verlaagd alcohol bloedsuiker?

Op een site las ik dat alcohol wel eens wordt of werd gebruikt in geval van nood om bloedsuikerspiegel te verlagen. Dat het eigenlijk niet goed was stond er ook bij. Nu vroeg ik me af hoe dat werkt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.3K

Het beste antwoord

Aan de ene kant is het zo dat alcohol de bloedsuikerspiegel verlaagt, zelfs al na klein beetje..
Aan de andere kant bevatten veel alcoholische drankjes, juist erg veel suiker, waardoor de bloedsuikerspiegel juist wordt verhoogd. Door die tegengestelde werking van alcohol de bloedsuiker snel en sterk ontregelen, waardoor diabetes en alcohol niet zo'n handige combinatie is.

Tenslotte kan alcohol de werking van insulie verlengenm wat het lastiger maakt de juiste hoeveelheid te bepalen. Mensen met insuline-afhankelijke diabetes moeten er dus nog voorzichtiger mee zijn.

In geval van nood kan het zeker helpen wat alcohol met zo weinig mogelijk suiker te nuttigen (dus wijn of bier, en geen likeur of breezer) , net zoals je voor een hypo wat pure limonadesiroop kunt drinken. Maar dat blijft een noodgevallen-middel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
naamlooss
12 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (1)

Ik kan me niet voorstellen dat een opgeleide medicus dit zou doen, want bij suikerpatienten kan dit nare gevolgen hebben. Een alternatief hiervoor is wel een energiedrankje of gewoon een klontje suiker geven, dit laatste werd bij mijn vader destijds (dit is wel meer dan 20 jaar geleden) ook door een arts aangeraden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Suiker of energy geef je voor het omgekeerde; een hypO; te laag suiker dus. Bij te hoog suiker (een hypER) KAN een beetje alcohol helpen als er geen insuline bij de hand is. Want dat is natuurlijk wat je normaliter doet om je bloedsuiker omlaag te krijgen als die echt heel hoog wordt : spuiten. Iemand die (nog) geen insuline (nodig) heeft echter, zal niet heel snel een hyper hebben, en een rondje lopen is dan vaak al voldoende om het hoofd weer helder te krijgen.