is zoenen besmettelijk als je met iemand zoent die besmet is met HIV/AIDS?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Antwoorden (4)

Neen dat is niet besmettelijk alleen maar overdraagbaar door bloed en seksueel contact.
Ik heb geleerd dat als je 12 liter speeksel zou uitwisselen ofzoiets dan zou het wel kunnen maar dat is eigenlijk onmogelijk of je moet 15 dagen liggen te zoenen :d
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HIV AIDS KAN door zoenen worden overgedragen. Het risico is klein, maar het kan wel

Toegevoegd na 1 minuut:
In het kort geeft de bron aan dat er situaties bekend zijn van mensen die via zoenen besmet zijn, maar in deze gevallen is het eigenlijk altijd zo geweest dat er een wondjw in de mond van de reeds geinfecteerd persoon was. De engelse text is:

There are extremely rare cases of HIV being transmitted via deep “French” kissing but in each case, infected blood was exchanged due to bleeding gums or sores in the mouth. Because of this remote risk, it is recommended that individuals who are HIV-infected avoid deep, open-mouth “French” kissing with a non-infected partner, as there is a potential risk of transferring infected blood. Summary:

There is no risk of transmission closed-mouth kissing.
There is a remote risk from deep, open-mouth kissing if there are sores or bleeding gums and blood is exchanged. Therefore, persons living with HIV should avoid this behavior with a non-infected partner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je allebei een open wond in je mond hebt en jullie bloed komt met elkaars bloed in aanraking wel.
Die jans is echter heel klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enkek bij bloedoverdracht