ik heb levercirrose maar maar het is heel goed hersteld ik ben niet gauw moe mag ik dan elke avond weer 1 borreltje nemen voor het slapen gaan ?

of is dat erg schadelijk

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
9.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag dit aan je arts, die kan dat beter beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dat ene borreltje zo belangrijk?
Steenuiltje
12 jaar geleden
Hieronder staan heldere antwoorden. Gewoon nooit meer alcohol drinken, tenzij je levensmoe bent en liever geen 50 meer wil worden.
Overigens: dood ga je hieraan niet zomaar: je zult eerst nog een heleboel nare onderzoeken in het ziekenhuis ondergaan (het pappen en nathouden verhaal) voordat het echt exit is.
Wellicht een harde reactie van mij, maar je kunt je ook afvragen waarom die borrel iedere dag zo belangrijk is?
Als je deze vraag aan je specialist stelt krijg je waarschijnlijk een draai om je oren.

Het beste antwoord

Bij levercirrose is het meest kenmerkend dat de normale structuur van de lever meer en meer verloren gaat. Als zieke levercellen niet vervangen worden door nieuwe levercellen worden ze voorgoed vervangen door littekenweefsel.
De gevolgen van levercirrose (zoals buikwaterzucht en jeuk) zijn in een aantal gevallen goed met geneesmiddelen te behandelen. Maar voor de levercirrose zelf is echter nog geen afdoend medicijn bekend; dat blijf je dus houden.
Je schrijft er niet bij wat bij jou de oorzaak van de cirrose is. Het zou duidelijk moeten zijn als dat alcohol betreft, dat je dat nooit meer mag drinken - als je niet zieker wilt worden! Het voortschrijden van alcoholcirrose kan alleen worden tegengegaan door het behandelen van de oorzaak. Dus geen alcohol meer.

Toegevoegd na 8 minuten:
Maar ook als de oorzaak niet bij alcohol ligt moet je toch helemaal stoppen met het drinken van alcoholische dranken. Het drinken van alcohol zal het voortschrijden van de cirrose altijd versnellen!
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wist dit wel maar hoe gaat het dan als iemand een terug val heeft van enkele dagen die klap kan de lever toch wel opvangen want dat terug vallen hoor je heel vaak.

Andere antwoorden (6)

Persoonlijk zou ik een glas warme melk nemen. Is minder schadelijk en je slaapt er beter door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in jouw geval is drank heel erg slecht voor je gezondheid.
je moet natuurlijk zelf de keuze maken, maar houdt er rekening mee dat elke borrel je leven met weken inkort.
Niet doen dus, zou ik denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit weer het begin is van einde als je begrijpt wat ik bedoel.
Alcohol is vergif voor je lever.
Doe het niet want het is ontzettend slecht voor jou en je lever.
Neem liever een gezond sapje voor het slapen gaan of als je hetecht zo moeilijk vind er zijn genoeg alcoholvrije dranken in omloop.
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Van mij ++++++++
NEE, je mag niet weer 1 borreltje nemen!
De meest voorkomende oorzaak van levercirrose in de westerse wereld is alcoholmisbruik.

Wanneer iemand in een vroeg stadium van alcoholische levercirrose stopt met drinken, houdt de vorming van (nieuw) littekenweefsel meestal op. Wel blijft reeds gevormd littekenweefsel in de lever altijd bestaan.

Cirrose kan niet worden genezen. De behandeling bestaat uit het STOPPEN van alcohol, het gebruiken van goede voeding met vitaminesupplementen en behandeling van eventuele complicaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je voelt je beter en denkt dat je hersteld ben. Maar je lever herstelt zichzelf niet, want levercirrose is chronisch, wat inhoud dat het niet over gaat. Het kan wel erger worden en dan zou het zo erg kunnen zijn dat je een levertransplantatie nodig heb. Ook al zou je de cirrose niet door alcohol hebben gekregen, maar bijvoorbeeld door hepatitis b of c, kan je beter helemaal niet meer alcohol drinken. Je lever is nu ernstig beschadigd en alcohol is het schadelijkste voor je lever van alles.

En om dan gelijk te beginnen om elke dag een borrel te drinken is wel heel onverstandig en af te raden. Zonder alcohol kan je ook heerlijk genieten van je leven, en waarschijnlijk veel langer als dat je weer gaat drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou ik niet doen wees blij dat het goedgaat en van 1 word 2 en van 2 word 4 enz en je gaat je lever weer belasten cirose is dodelijk als je er mee doorgaat ook al is het maar een daags maar het is jou keus nietr de mijne gr