Wat is dit voor een diertje en kan het ziektes veroorzaken?

Dit diertje heb ik gisteren verwijderd uit de huid van mijn zoon. Het is ongeveer 5 mm groot, het donkere gedeelte zat in zijn huid en het lichte gedeelte stak er uit. Het zat niet vast en was gemakkelijk te verwijderen. Er zit een klein gaatje in de huid van mijn zoon en hij heeft er niet veel last van alleen wat jeuk tot nog toe.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (3)

De informatie dat jullie 6 honden hebben bracht mij misschien naar de oplossing. Het lijkt namelijk veel op het vijfde stadium van een vlo. Misschien heeft je zoon een hond geaaid en is dat beestje van de hond af op hem overgegaan. Het aparte is dat het dan geen hondevlooi is maar een kattevlooi. Meer dan jeuk veroorzaakt het niet bij een mens. Maar de veroorzakende hond en het huis zullen misschien wel behandeld moeten worden...
Amadea
12 jaar geleden
Het zouden volgens mij twee parasieten kunnen zijn. Afhankelijk van de plaats op het lichaam.

1] Hoofdluis
De luis houdt zich op in het hoofdhaar dichtbij de huid en leeft van het bloed dat wordt opgezogen door de zuigende steeksnuit. De hoofdluis is niet gevaarlijk en kan geen ziektes overbrengen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdluis

2] Kleerluis
De kleerluis is een parasitair insect, dat zich voedt met menselijk bloed dat met de zuigsnuit wordt opgezogen uit de lichaamshuid. De luis is ongeveer 4 millimeter lang en bruin/witachtig gekleurd. De luis lijkt sterk op de hoofdluis, maar deze laatste soort wordt groter.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleerluis

De kleerluis kan wel gevaarlijke ziektes overbrengen

Het doorzichtige 'vliesje' wat er te zien is zou een eierzakje kunnen zijn. Het gaat dan om een onvolgroeid exemplaar wat het gebrek aan overige kenmerken zou kunnen verklaren.

Ik zou in ieder geval de huisarts bellen om te vragen op welke symptomen te letten mocht het wel een kleerluis zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou bijna denken aan een teek, deze kunnen wel ziektes veroorzaken.
Wat je het beste kunt doen:
Om de plek waar het beestje zat met een stift/pen een cirkel maken, en kijken of het om het plekje naar verloop van tijd roder wordt als de getekende cirkel, als dit het geval is, even naar een huisarts