Ik heb en traag werkende schildklier en kom daarom kom ik snel aan. Heeft iemand tips om dit op een natuurlijk manier te verbeteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
3.7K

Antwoorden (6)

NEE!

Want het hangt helemaal af van wat de oorzaak is van die traag werkende schildklier.

Daar kunnen heel veel oorzaken voor zijn.
En als de oorzaak bekend is, dan worden de medicijnen daarop aangepast.

Diagnose te trage schildklierwerking
Laten testen van T4 en T3 d.m.v. een bloedtest.

Extra jodium of kelp kunnen een tegenovergesteld effect hebben.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/3585-schildklier-te-trage-werking.html

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/3868-schildklier-problemen-middelen-tips.html

PS:
Mijn zus heeft ook haar hele leven een te traag werkende schildklier.
Ze is nu weer bij de Weight Watchers en telt punten en valt gewoon af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt precies, niet zelf gaan dokteren, maar laten dokteren..
mijn schildklier werkt ook te traag, en gebruik nu thyrax ..verschrikkelijke troep en idd kilo's aangekomen, goede tip naar de WW ik zal eens kijken waar ze bij mij in de buurt zitten
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marion, uit ervaring kan ik zegen dat dat aankomen niet door blijft gaan.
Ik slik nu 20 Thyrax en kom al jaren niets meer aan,.gezond eten en veel bewegen helpt echt, alhoewel het laatste door vermoeidheid vaak moeilijk is.
Thyrax is een hormoon trouwens, niet zo'n erge 'troep' ;) ik kan niet functioneren zonder in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb vreselijke bijwerkingen ervan, hartkloppingen hevig transpireren, en om de 6 weken krijg ik een controle en blijf op 11 hangen dus ben er voorlopig nog niet vanaf, en idd blijf moe en blijf t koud hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
©liis, een traagwerkende schildklier kan verschillende oorzaken hebben, het kan goed zijn dat je daarom geen medicijnen krijgt.
Het aankomen kan je echt weinig tegen doen. De schildklier regelt jouw stofwisseling, deze is nu te langzaam waardoor je aankomt, frustrerend is het zeker. Overleg eens met de internist wat je eventueel kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry momo klik ik perongeluk op een min ipv op reactie, zonder leesbrilletje op me telefoon typen kan echt niet meer.....:)
Afvallen heeft invloed op je stofwisseling en het is nu net je schildklier die veel invloed heeft op je stofwisseling.
Heb je medicijnen, wat wel waarschijnlijk is, overleg dan met je arts wat je het beste kan doen. Ineens extreem op dieet gaan is zeker niet aan te raden. Gewoon gezond eten en genoeg beweging is vaak al voldoende.
Zelf heb ik al 20 jaar een traag werkende schildklier maar kom de laatste 15 jaar nauwelijks aan, je blijft dus niet aankomen als je lichaam op medicijnen ingesteld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb vreselijke bijwerkingen ervan, hartkloppingen hevig transpireren, en om de 6 weken krijg ik een controle en blijf op 11 hangen dus ben er voorlopig nog niet vanaf, en idd blijf moe en blijf t koud hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan lang duren tot de juiste hoeveelheid Thyrax gevonden is.
Ik zeg altijd het is niet ernstig je kan er 102 mee worden;), maar last heb je er wel veel van.
Ben je onder behandeling bij je huisarts? Je kan overwegen om je door te laten verwijzen naar een specialist, endocrinoloog.
de verschijnselen die jij hebt zijn geen bijwerkingen van de Thyrax, maar gevolgen van de wisselende werking van je schildklier.
De hartkloppingen wijzen op een te snelle werking. Het nadeel van medicijnen is dat het een vaststaande hoeveelheid per dag is, terwijl je lichaam soms om meer en soms om minder vraagt, deze vraag en aanbod zijn nooit goed te regelen met een pilletje, helaas.
Succes met instellen, weet hoe vervelend je je kan voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord verwijderd nelly3. Bedankt voor je reactie, want daar had ik blijkbaar geen idee van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok @natha, heb je weer wat opgestoken van goeie vraag,.daar voor zijn we tenslotte hier:)
probeer een orthomoleculair arts ,die kan evt achter komen waarom schildklier te traag is gaan werken en daar je dieet op aanpassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jouw schildklier te trage werkende moet jij een hormoon voor ontbijten bij half uurtje of na avondeten bij twee uren dat betekent jouw maag moet leeg zijn als hormoon slikken en ze zijn verschillende hormonen voor de schildklier te traag werking en ook verschillende dossering en dat hangt er van af jouw hormoon spiegel in jouw bloed dus vraag maar jouw huisarts advice of met haar of zijn verwijsbrief naar internist in het zkh .

Toegevoegd na 4 minuten:
Als jij niet jouw schildklier genezen zou jij meer vocht innemen want de schildklier te trage werkende kosten jij om vocht vasthouden en vervolgen meer vocht innemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een te traag werkende schildklier heeft tot gevolg dat je ook een trage stofwisseling hebt. Als je snel aankomt, houdt het in dat je meer eet dan je lichaam verwerken kan door je schildklier.

De beste oplossing is veel dingen eten met weinig calorieen, veel appels bijv. en veel water drinken. Ook kun je vezeltabletten nemen of aloe drank of geconcentreerde aloesiroop verdunnen met water. Pas op met snoepen en snacken, als je dat doet geniet er dan ook met volle teugen van. Eet je graag chocola, neem dan pure chocolade met een hoog cacaogehalte. Je zult altijd op moeten letten, want wat er eenmaal bij op zit gaat er heel moeilijk weer van af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je levothyroxine (Euthyrox, Eltroxin, Thyrax of levothyroxine natrium) krijgt van je arts.
Dat zijn de schildklierhormonen die je schildklier zou moeten maken, maar helaas niet meer kan maken.

Allereerst moet je zorgen dat je goed ingesteld wordt: dat wil zeggen dat je genoeg schildklierhormoon slikt. De dosis is individueel: hangt af van hoeveel schildklierhormoon je eigen schildklier nog maakt, je gewicht, je leeftijd, etc....

Goed ingesteld wil meestal zeggen: TSH rond de 1 en FT4 hoognormaal in de normaalwaarden (die per lab verschillend zijn!).

Technisch gezien heb je als je goed bent ingesteld geen trage schildklier meer. Je hebt dan weer genoeg schildklierhormoon om alle cellen in je lichaam van schildklierhormoon te voorzien.

Dus allereerste streven, in overleg met je arts, is goed instellen. Meestal wordt de dosis langzaam (soms sneller) opgebouwd. Dus goed instellen duurt een tijdje.

Sommige mensen vallen spontaan omdat de stofwisseling weer normaal is geworden af. Maar velen niet. Dat houdt dus in dat als je eenmaal goed bent ingesteld, je actief zult moeten proberen af te vallen (eetgewoonten, bewegen).
Voordat je bent ingesteld heeft het vaak weinig zin om proberen af te vallen. Wel kan je dan natuurlijk ook op je eetgewoonten letten.

Het lijkt erop dat minderen in koolhydraten eerder negatief werkt bij schildklierpatiënten. Hoewel daar geen echt bewijs voor is.
Diëten, zou ik in overleg met arts doen. Bij gewichtsverlies moet je namelijk regelmatig je bloed laten controleren, omdat de dosis levothyroxine mede afhankelijk is van gewicht. Dus vaker zie je dat bij afvallen je wat in dosis moet verminderen. Anders schiet je door naar een hyper.

Lees artikel in link hieronder eens. En voor vragen kun je terecht op het Hypoforum .