Wanneer spreek je van allergie enzo?

Wanneer spreek je van een allergie,gevoeligheid,intolerantie enzo?
De ene keer reageer ik goed op Maltodextrine maar meestal is het "foute boel".Het heeft dezelfde werking bij mij als druivensuiker.
By the way,ik heb geen diabetes...maar als ik oplet wat ik eet schommelt mijn suiker tussen de normale waardes.Druivensuiker echter word ik heel vaak dizzy van of juist hyperactief (meestal dizzy).
Diabetes zit wel in familie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (2)

Bij een allergie is het immuunsysteem betrokken en zijn de verschijnselen meestal duidelijk, direct en begrijpelijk terwijl bij een intolerantie het vaak maar niet altijd gaat om meerdere vage symptomen zoals hoofdpijn, moeheid, diarree, psychische problemen die meestal op treden. Omdat in de praktijk niet altijd duidelijk is of iets een allergie of intolerantie is, wordt de bespreking van beide zaken op een pagina samengepakt.

Er zijn twee definities van de term allergie. Sommigen (met name medici) beperken de betekenis van de term allergie tot die verschijnselen die veroorzaakt worden door een verkeerde werking van het immuunsysteem. Al het andere wordt intolerantie of overgevoeligheid genoemd. In de praktijk hanteren artsen een huidtest als maatstaf. Wanneer de huid reageert op een allergietest dan is er sprake van een allergie.

Anderen (met name patiënten en alternatieve genezers) gaan uit van een ruimere betekenis en beperken de term allergie niet tot veroorzaakt door een verkeerde werking van het immuunsysteem. Voor hen is het onderscheid tussen allergie en intolerantie niet relevant. In het geval van voedselgerelateerde klacht is het vaak niet duidelijk of het om voedselallergie of een voedselintolerantie gaat.

Deze twee definities en gebruik van de allergie zijn in de praktijk een bron van vele misverstanden. Op deze pagina wordt de term voedselallergie in de eerste betekenis gebruikt.

De stof of voedingsmiddel die een reactie veroorzaakt noemt men allergeen. De allergeen veroorzaakt een allergische reactie en deze reactie geeft een klacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je spreekt van allergie of (over)gevoeligheid, als je lichaam (of in sommige gevallen je geest) heftig of minder heftig reageerd op een bepaalde stof. Een allergie is een overgevoeligheid. Je kan hiervoor het beste naar een dokter gaan, want die kan door middel van een bloedtest waarschijnlijk zien waar u last van heeft.