In hoeverre is de ziekte van Dupuytren erfelijk ?

Ik heb al ettelijke jaren problemen met mijn handen ('triggerfingers), waar ik vroeger twee keer een spuit met corticosteroiden heb gehad, en afgelopen week aan de andere hand ben geopereerd. De diagnose was steeds ' peesschedebeklemming' of ' peesschedeontsteking' .. Er gaan nog vele andere exotische namen rond voor dergelijke aandoeningen, wan fibromyalgie tot carpaaltunnelsyndroom en wat al niet meer, maar die ontstekingen / verdikkingen zijn de kale feiten.

Nu heb ik eergisteren gehoord dat mijn moeder de Ziekte van Dupuytren heeft ; een aangeboren (?) aandoening van de pezen in de hand, die eigenlijk alleen bij blanke Noord-West Europeanen voorkomt. (Keltenklauw ; Vikingenziekte). Ik heb op mijn tien jaar geleden behandelde hand één knobbeltje dat doet denken aan de peesverdikkingen die zij heel duidelijk - maar (nog) zonder pijn of overlast- heeft. (Dat blijkt wel, want voor mijn operatie had ze het er zelfs nooit echt over gehad)

Ik herinner me mijn moeder niet anders dan met allerlei klachten aan handen en armen, en eigenlijk kwakkel ik daar zelf ook al jaren mee. Googelend op oorzaken echter, zie ik vaak/meestal obese diabetes als oorzaak voor mijn problemen genoemd, en dat heeft mijn moeder weer absoluut niet. (Noch overgewicht, noch diabetes).

Ik ga dit uiteraard maandag aankaarten bij mijn chirurg, maar nu zit ik me even af te vragen : in hoeverre is Dupuytren erfelijk en moet ik er dus rekening mee houden dat dat bij mij ook het geval zou kunnen zijn ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Haagse Ziekenhuis Brtonovo was afgelopen week een live operatie te volgen van jouw aandoening.

Het beste antwoord

De ziekte is familiair, dit betekent dat, wanneer iemand in een familie de ziekte heeft, de kans dat iemand anders uit dezelfde familie de ziekte ook krijgt groter is dan wanneer de ziekte niet in de familie voorkomt. Erfelijkheid is echter (nog) niet bewezen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als 't familiair is, dan heeft dat rechtstreeks met erfelijkheid te maken, lijkt me.
bamibal
12 jaar geleden
@Widar: Dat hoeft niet. Familiair betekent dat het in dezelfde familie vaker voorkomt. De oorzaak kan daarbij ook liggen in hetzelfde voedingspatroon, leefomgeving, of blootstelling aan dezelfde risicofactoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh als ik een link gebruik en plaatst krijg ik allemaal kritiek van de creme de la creme,vreemd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bamibal: dat klopt, dat bedacht ik me later ook. @trysocio: het enige dat jij doet is knippen en plakken en vaak is datgene dat je plakt geheel onrelevant aan de vraag. Daarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas weinig echte verdere info over te krijgen, dus niet helemaal waar ik op had gehoopt, maar dit dekt denkt ik in zijn algemeen wel het best de lading.

Andere antwoorden (1)

Mijn echtgenoot heeft Dupuytren, en dat komt in zijn familie, voor zover bekend en nu nog na te trekken, niet voor.
Datzelfde geldt ook voor onze buurman.
Dus kennelijk kan je het ook zonder overerving krijgen.
Misschien is het besmettelijk....???? (geintje ;-)) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dusse...maar niet meer handjes schudden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten strengste af te raden ;-))))))))))))))