Is kanker een recente ziekte of bestond die ook al vóór de opkomst van de industrie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (4)

Het eerste teken dat men vond van kaner was van 25 eeuwen geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er geen bronnen voor, maar in principe bestaat dit even lang als dat er cellen zijn. Op het moment dat cellen op hol slaan krijg je kanker (simpel gezegd). Echter is dit nooit bekend geweest. Vaak werd er bijvoorbeeld gezegd: Die heeft in een stofrijke omgeving gewerkt, dus hij zal wel daar aan gestorven zijn, terwijl hij misschien longkanker had.

Bedenk je ook dat de risico's van bv. roken nog niet erg lang bekend zijn.

Afhankelijk van wat je gelooft kun je dus stellen dat er al kanker is sinds dat er (meercellige) dieren bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gedurende duizenden jaren voor onze jaartelling was de notie van kanker zeldzaam maar er bestaan enkele oude beschrijvingen van tumoren genaamd kwaadaardig. Deze beschrijvingen zijn niettemin niet geheel vertrouwbaar aangezien onder hun, er letsels zijn die zichtbaar resulteren uit traumatismen of blessures.

Sommige inlichtingen vond men op papyrus en beschrijven tumoren gevonden op mummies : op een papyrus die dateert van 3000 tot 2000 vóór J.C. vindt men een beschrijving van tumoren en verzweringen van de borst behandeld door cauterisatie; op een andere papyrus over geneeskunde, en daterende van 1552 vóór J.C.wordt afgeraden een grote tumor van de dij weg te nemen wegens fataal risico voor de patiënt.

Er was zeer weinig informatie over kanker tot Hippocrates (460-370 vr J.C.), een beroemd Grieks geneesheer. Volgens zijn talrijke zeer precieze beschrijvingen van de verschillende ziekten, leek het evident dat hij kankerpatiënten verzorgde : hij beschreef inderdaad letsels van dit type die betrekking hadden op de huid, de borst, de maag, de baarmoederhals en het rectum en maakte een classificatie hiervan. De enige behandelingen in die tijd bestonden uit cauterisatie en diverse zalven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de oertijd was de blootstelling aan kankerverwekkende stoffen hoger denk ik, zeker na het ontdekken van vuur. Ozi de man uit de steentijd die zeer goed geconserveerd werd gevonden had zijn longen vol teer zitten door het inademen van de rook van kampvuurtjes. Natuurvolkeren houden er ook van om zaken als tabak te roken, dat is niet een gewoonte die in het industriele tijdperk ontstaan is. Oude middeleeuwse werkplaatsen zorgen vaak ook voor behoorlijke pieken in de boodemvervuiling. Het is ook mogelijk dat kanker ontstaat als reactie op een virusbesmetting, dus er zijn voldoende ziekteoorzaken die niet gekoppeld zijn aan de moderne tijd.