Mag je met een baby en/of een klein kindje, op bezoek gaan, naar iemand die nog maar net terug is van een chemotherapie?

Mijn vader moet morgen namelijk voor een eerste behandeling en ik wil natuurlijk hem zo snel mogenlijk weer zien. Maar heb een zoon van 0.5 en 3.5 jaar en hoor van allerlei verhalen, van dat het 2 dagen niet mag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
16K

Antwoorden (6)

Afhankelijk van het type behandeling van je vader kan dit voor je vader een risico zijn. Ik zou aanraden om je vader dit te laten overleggen met de oncologieverpleegkundigen waar hij behandeld wordt. Daarnaast zal hij thuis hygienemaatrgelen moeten treffen voor ontlasting zodat hij gezinsleden en bezoek niet blootstelt aan besmette urine en feces. Ook hiervoor zijn instructies beschikbaar bij de afdeling waar hij behandeld wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met kleine kindjes zou ik het toch niet doen.
Als iemand chemo heeft gehad mag niemand in aanraking komen met lichaamsvocht (zweet, speeksel, urine) van die persoon. Dit geldt voor de eerste 5 dagen na de chemotherapie.
Elkaar zien kan wel, alleen moet je op veilige afstand blijven en niet hetzelfde toilet gebruiken. Je vader zal hier duidelijke instructies over krijgen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Nog eens op drukken dat het niét 2 dagen is, zoals in je vraag. De lichaamsvochten kunnen tot één week na de chemotherapie giftig zijn.
Sterkte hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is dit niet wat overdreven? Voor het toilet kan je desinfectiedoekjes gebruiken. En een baby knuffelen kan heus geen kwaad. Wel oppassen met kinderziektes ivm lagere weerstand van patiënt.
voor je vader maakt het niets uit .voor jou en de kids wel.het is inderdaad niet handig om de kids in jezelf de eerste 2dagen na een chemo behandeling boot te stellen aan het gif.ook speeksel is een gevaar.dus een kusje bv kan niet .ook het toilet moet bv na elk bezoek van je vader schoon gemaakt worden.heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk in het onderwijs.
Mijn collega heeft zware chemo ondergaan en is nu weer langzaam aan het reintegreren op het werk.
Haar oncoloog heeft haar verboden om les te geven aan kleuters: Ze mag alleen in de bovenbouw lesgeven.

De reden hiervoor is, dat kleuters sneller verkouden zijn dan oudere kinderen, en mijn collega minder weerstand heeft na de chemo.
Juist nu moet zij zo gezond mogelijk blijven, om aan te sterken. Dus geen risico's met snotterige kleuters.

Ik weet dat er verschillende soorten chemo's zijn, en er vast nog andere redenen zijn maar ik wilde bovenstaande ervaring toch met je delen.
Sterkte voor jou en je vader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal is dit geen probleem tenzij de bloedwaarden (Lage leukocyten) van jouw vader zodanig worden dat er risico voor infectie is en jouw kinderen bv. verkouden zijn en daardoor jouw vader met zijn verminderde weertand infecteren. Juist nu heeft jouw vader een oppepper nodig omdat het erg spannend is hoe de medicijnen gaan werken en kleinkinderen kunnen een stimulans zijn. Veel sterkte en inspiratie in het begeleiden van jouw vader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat zou de reden zijn dat het niet kan? Ik ben gevallen tussen de chemo's door en heb voor mijn kind gezorgd. Ik mocht alleen geen borstvoeding geven. Mocht ook zonder problemen op de couveuse afdeling komen. Misschien oppassen met zieke kinderen. Mensen met chemo hebben een verlaagde weerstand. Op het toilet had ik altijd ontsnettingsdoekjes voor de toiletbril.
Gewoon op bezoek gaan. Is een prettige afleiding.

Toegevoegd na 3 minuten:
Gevallen is bevallen