hoevaak kun je verkouden worden?

Ik ben deze afgelopen 2 weken 2 keer verkouden geworden. En 2 keer op een vrijdag dat het begon. Terwijl ik niet zomaar verkouden raak word ik het nu ineens 2 keer achterelkaar!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.1K

Het beste antwoord

Héél vaak. Een verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. Er zijn veel virussen die een verkoudheid kunnen veroorzaken.

Wanneer iemand een aantal keren achter elkaar verkouden raakt, gaat het elke keer om een ander type virus.

Mensen besmetten elkaar in de herfst en winter met nieuwe verkoudheidsvirussen. Je wordt gemakkelijker besmet als grote groepen mensen bij elkaar komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Feitelijk gezien achter elkaar, als het virus weer weg is, en je meteen weer besmet wordt door een soortgelijke. Gelukkig hebben wij mensen veel weerstand, die dit tegenhouden. Maar ik ben nu ookal voor de 2e keer ahcter elkaar verkouden, dus het komt echt vaker voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Achter elkaar dus als je er vandaag vanaf komt kan je het volgende week weer hebben. Vooral met dit weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe vaak je in een seizoen precies verkouden kunt worden is moeilijk te zeggen. Dat komt omdat er én verschillende soorten virussen zijn die verkoudheid veroorzaken én omdat die virussen muteren, waardoor een opgedane immuniteit tegen een verkoudheidsvirus ongedaan wordt gemaakt. De meest voorkomende verkoudheidsvirussen zijn corona- en rhinovirus.

Verder speelt je conditie een rol mee. Het is in de praktijk onmogelijk om besmetting te voorkomen omdat we 's winters de (begrijpelijke) gewoonte hebben om in afgesloten ruimtes gezellig samen te gaan zitten snotteren. Als je weerstand zwakker is, bijvoorbeeld door gebrek aan slaap of vitaminegebrek, is de kans groter dat je daadwerkelijk verkouden wordt. Van kou en vocht word je niet verkouden maar die virussen gedijen wel in warmte en vocht, dus in de slijmvliezen van de luchtwegen.

Er is onderzoek gedaan naar het effect van vitamine C in hoeveelheden tot 500 mg. Dat verkortte de verkoudheid met gemiddeld één dag. Ik gebruik zelf meer, enkele grammen vitamine C volgens de orthomoleculaire leer. Het is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs maar mijn verkoudheden beperken zich al vele jaren tot niet meer dan één of twee dagen per jaar een enkele keer extra mijn neus snuiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Ik heb ook ondervonden dat Vit. C helpt bij verkoudheid. Het laat soms zelfs de koorts een beetje zakken. Maar ik kan niet méér nemen dan 1000mg (Solgar), anders krijg ik diarree. Heb jij daar geen last van Kees?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb met de door mij gebruikte hoeveelheid vitamine C geen diarree. Mogelijk dat voor jou die ene gram dan genoeg is. Verdeel je die hoeveelheid wel over de dag? Vaak wordt aangeraden om inderdaad naar je darmen te luisteren, de darmtolerantietest. Gaan ze borrelen dan neem je iets minder. Als je ziek wordt schijn je meer vitamine C te kunnen verdragen. Ik heb dat nooit zo secuur uitgeprobeerd maar neem meestal tijdelijk wel meer bij kwalen die te maken hebben met ontstekingsprocessen. Jij trouwens ook een +1 voor je correcte antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vit. C van Solgar heeft een Time Release effect (vertraagde afgifte). Het is één tablet. Dus je kan het niet verdelen over de dag. Mijn darmen zullen dan waarschijnlijk wat gevoeliger zijn.
Bedankt voor je antwoord en het +je :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was er al bang voor dat Solgar de tr-versie verkocht. Ik ben niet zo'n voorstander van vertraagde afgifte bij vitamine C omdat ascorbinezuur al vrij hoog in het maagdarmkanaal opgenomen wordt. Door de afgifte te vertragen loop je het risico dat er minder van de ingenomen vitamine C door de darm wordt opgenomen. Ik verdeel de dagelijkse hoeveelheid liever over de dag, gewoon bij de drie hoofdmaaltijden en eventueel één of meerdere extra momenten. Eventueel kun je ook poeder gebruiken en door een sapje roeren. Kijk wel uit voor je gebit, want het is best een sterk zuur met lokaal werkende ontkalkende eigenschappen. Maar daardoor is het wel een uitstekende anti-oxidant, vooral tegen virussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antibiotica werken niet tegen virussen, dus ook niet tegen griep. De 'grap' is dat oudere mensen nu juist meer weerstand tegen griep hebben omdat de muterende stammen weer gaan lijken op de griepvirussen waar deze ouderen lang geleden mee geconfronteerd werden. Griepvaccinaties vallen voor mij zo goed als onder zinloos medisch handelen. De voordelen wegen nauwelijks tot niet op tegen de nadelen.
Hoe weet je dat het twee verschillende verkoudheden waren? Mogelijk was je de eerste verkoudheid nog niet helemaal kwijt. Als je moe bent kan het weer de kop op steken. Ik ben al sinds half september verkouden. In wisselende mate. Hoe meer ik moet werken, hoe meer last ik er van krijg. Mogelijk krijg jij er daardoor aan het eind van de week ook meer last van. Dan ben je toe aan het weekend.