Waarom zijn sommige mensen altijd de klos tijdens een griepgolf en anderen maar zelden?

Door mutaties lukt het het griepvirus steeds weer het menselijk afweersysteem te omzeilen. Waarom wordt niet altijd iedereen ziek van dit virus? Ik aan dat iedereen regelmatig met het griepvirus in aanraking komt.
Zijn sommige afweersystemen beter in staat om gemuteerde varianten te herkennen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Zoals je zelf al schrijft heeft dat te maken met het afweersysteem. Het afweersysteem herkent lichaamsvreemde micro-organismen en is over het algemeen in staat deze op te ruimen.

Maar het afweersysteem kan per persoon verschillen. Hierbij spelen verschillende oorzaken een rol. De belangrijkste factoren die de weerstand verlagen zijn medicatie en ziekte. Andere factoren die mee kunnen spelen zijn onder andere slaapgebrek, stress en ongezonde voeding.

Je kan je weerstand dus verhogen door gezonde voeding, voldoende rust nemen, beweging en vooral regelmatig handen wassen bij griep in je omgeving. Maar als jouw afweersysteem het laat afweten bij het herkennen van een gemuteerd griepvirus, zal je helaas weer de klos zijn bij een griepgolf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is dat, helaas.

Andere antwoorden (1)

Omdat sommige mensen een betere conditie hebben dan andere mensen.

Omdat sommige mensen van huisuit een gezondere basis hebben meegekregen.

Omdat sommige afweersystemen beter in staat zijn om
af te weren, dan andere.

Omdat sommige mensen beter voor zichzelf zorgen dan andere.

Omdat sommige mensen zelden ziek worden omdat hun genen dat "niet nodig" vinden.

Omdat ieder mens nu eenmaal anders is.